Mer biogas till Arlanda

Report this content

LFV har träffat avtal med Stockholm Gas AB om markupplåtelse för en biogasmack vid Arlanda flygplats.

Intresset för biogas som fordonsbränsle i stockholmsområdet växer mycket snabbt. Efterfrågan på gas i Arlandaområdet är högre än dagens kapacitet. Förutom många resenärer och anställda på flygplatsen använder en del flygplatsfordon biogas. Dessutom arbetar flygplatsen aktivt för att alla de taxibilar som trafikerar Arlanda ska vara miljöbilar senast halvårsskiftet 2011. För att detta ska vara möjligt, krävs en god infrastruktur för miljöbränslen på flygplatsen. – För LFV är ökad kapacitet för biobränsle helt nödvändig om vi ska klara Arlandas miljövillkor, som inkluderar resandet till och från flygplatsen, säger Per Arenhage, biträdande flygplatsdirektör på Arlanda. I Stockholm Gas ser vi en partner som erbjuder den samtidiga kapacitet som behövs på flygplatsen – det tar ju lite längre tid att tanka en gasbil och med för få pumpar blir det snabbt långa köer. Stockholm Gas utvecklar biogasförsörjningen i och kring Stockholm. Avtalet med LFV öppnar för en ny möjlighet i marknaden för fordonsgas. – Vi bygger en publik station som i utgångsläget har kapacitet för 225 bilar och 25 bussar per dygn, säger Mathias Edstedt, vd för Stockholm Gas. Den ska betjäna såväl bussar som taxi och privatbilar. Vi hoppas kunna bidra till en tryggare tillförsel av det förnybara, klimatanpassade bränsle som alltfler efterfrågar, understryker Mathias Edstedt. Biogasen kommer till en början på flak från Örebro, men på sikt blir det fråga om rördistribuerad biogas från lokal produktion. Tankstationen kommer att ha två dubbeldispensrar (ungefär som pumpar för bensin och diesel) för bilar och en dubbeldispenser för bussar. Separata ledningar från lagret till buss- respektive biltankningen gör att trycket till dispensrarna kan hållas uppe effektivt. Biogasmacken kommer att ligga längs väg 273 i närheten av befintlig bensinstation. För mer information: LFV: Anders Bredfell, presschef, LFV Arlanda, 0708-91 64 01 Stockholm Gas: vd Mathias Edstedt, tel 08-671 74 89 eller Kommunikationschef Inge Telander, tel 08-671 79 61