Ny teknik sparar bränsle och minskar buller

Report this content

Idag genomförde LFV och Apollos flygbolag Novair en så kallad grön kurvad inflygning vid Stockholm-Arlanda Airport vilket avslutar en serie av tio flygningar med en flygteknik som innebär mindre utsläpp, mindre buller och högre effektivitet.

I korthet går metoden ut på att planet dels kan glidflyga in till flygplatsen med minsta möjliga motorpådrag, dels kan svänga in mot landningsbanan betydligt närmare flygplatsen än vad dagens teknik tillåter. Inflygningen sker med planets ordinarie manövreringssystem, kompletterat med information som skickas i realtid från marken till planet om de exakta vindhastigheterna och riktningarna. Metoden innebär att man kan spara mellan 160 och 340 kg flygbränsle per inflygning. Dessutom öppnar det för möjligheten att i framtiden kunna välja inflygningsvägar för att i möjligaste mån undvika att flyga över bullerkänsliga områden. – Vi använder utvecklad GPS-navigering i stället för fasta radiofyrar, vilket gör att vi kan minimera flygsträckan, men också välja en flygväg där vi inte stör så många, säger Henrik Ekstrand, pilot på Novair där han ansvarar för flygbolagets del i projektet. Bara ett fåtal andra flygplatser i världen kan idag erbjuda kurvade inflygningar. Tidigare har de enbart kunnat användas på grund av höga berg eller andra hinder kring flygplatsen. Genom samarbetet mellan Novair, Airbus, LFV Arlanda har nu ännu ett steg tagits för framtidens inflygningsteknik. – Detta är ett stort och viktigt steg för att minimera flygets miljöpåverkan, men det är viktigt att påtala att det fortfarande är en teknik som är under utveckling och inget som kan börja användas regelmässigt redan imorgon, säger Jan Lindqvist, Informationschef på LFV Arlanda. Eco-driving i luften Gröna inflygningar, eco-driving i luften, har genomförts på Arlanda sedan 2006 och sprids snabbt över världen som ett sätt att minska miljöpåverkan. Tidigare har bland annat SAS och Boeing varit med att utveckla de gröna inflygningarna som sedan 2006 har lett till att fler än 15 000 gröna inflygningar genomförts på Arlanda. De gröna och kurvade inflygningarna bygger vidare på, och kombinerar, tidigare processer vilket ställer stora krav på tekniken ombord på flygplanen. Nyckelordet i att kurva de redan gröna inflygningarna är ”flygvägsförkortning”, och är en av de viktigaste variablerna när det gäller miljöarbete i luften. – För oss på Arlanda innebär denna teknik att vi kan göra ytterligare stora miljövinster eftersom vi minskar koldioxidutsläppen med hundratals kilo per landning. Det är alltid roligt att få vara del av något sådant, säger Jan Lindqvist. Litet flygbolag – stort ansvar Hur kommer det sig då att ett litet flygbolag i Sverige fick ansvar att utföra testflygningar och analyser i ett stort och viktigt, globalt miljöprojekt? – Ja, dels var vi på rätt plats i rätt tid, säger Henrik Ekstrand. Vi har legat väldigt långt framme vad gäller miljövänligare flyg och arbetat mycket med gröna inflygningar, och när förfrågan kom var detta ett naturligt steg att ta för Novair. -Dessutom passar våra plan väldigt bra, vi har de sofistikerade datorer som krävs för att sammanställa alla de data vi behöver för att göra dessa manövrer på ett både säkert och miljövänligt sätt. Testerna har skett inom ramen för EU-kommissionens MINT-projekt. MINT-projektet är ett samarbete mellan Airbus, LFV, svenska Avtech, Novair och Egis Avia. MINT(Minimum CO2 in Terminal Manoevering Area) projektet går ut på att radikalt förbättra de så kallade inflygningarna och minska såväl buller som utsläpp av koldioxid. Projektet drivs från EU finansierade SESAR i Bryssel. MINT ingår också i SESAR JU- och AIRE-projekten som är ett samarbete mellan Europa och USA för att minska CO2-utsläppen från flyget. För mer information: Anders Bredfell, presschef, LFV Arlanda, 0708-91 64 01 Kajsa Moström, informationschef, Apollo resor AB, 0706-72 32 00