Brommas klimatarbete världsledande

Report this content

Med ny teknik, effektivare arbete och ett ökat användande av icke-fossila bränslen har Stockholm Bromma Airport visat sitt engagemang för miljön. Ett engagemang som resulterat i att Brommas klimatarbete nu är formellt klassat som ett av de bästa i världen.

Bromma har under många år arbetat aktivt med att minska sitt avtryck på miljön. Arbetet har nu burit frukt och placerar Bromma i den högsta kategorin i ett europeiskt ackrediteringsprogram som mäter och kontrollerar flygplatsers klimatarbete. – En god miljö är en förutsättning när man driver flygplats och denna ackreditering visar att även en cityflygplats som Bromma kan vara både grön och lönsam på samma gång. Vi får denna ackreditering samtidigt som vi visar våra bästa passagerarsiffror någonsin och det är vi extremt stolta över, säger Kjell-Åke Westin, flygplatschef på Bromma. Bromma var bland de första flygplatserna i världen med banljus baserad på LED-teknik och har bland annat satsat på både grön el och biobränslebaserad fjärrvärme. För att minska flygplatsens utsläpp har man även engagerat de övriga aktörerna som är verksamma på flygplatsen. Världsunika tillsammans Den enda flygplats som tidigare lyckats ackreditera sig på den högsta nivån är Stockholm-Arlanda Airport. Att det är just Stockholms bägge flygplatser som nått den högsta nivån är ingen slump. – Både Arlanda och Bromma ligger långt fram i sitt miljöarbete och ses som föredöme av många internationella bedömare. Att Stockholms båda flygplatser får denna utmärkelse samtidigt som Stockholm utsetts till vinnare av ”årets miljöhuvudstad 2010” av Europa kommissionen visar på hur långt fram Stockholm och även dess flygplatser är i sitt miljöarbete, säger Kerstin Lindberg Göransson, chef för LFV division Stockholm. Ackrediteringssystemet Bakom ackrediteringsprogrammet som kallas Airport Carbon Accreditation står ACI, Airport Council International Europe, som är en sammanslutning av 440 flygplatser i Europa och WSP Environmental som är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling. Programmet följer den internationella standarden World Resources Institute (WRI) ”Greenhouse Gas Protocol”. Det finns 4 nivåer varav den högsta är 3+, vilken nu både Arlanda och Bromma är ackrediterade efter. Denna nivå innebär att flygplatsen är helt klimatneutral avseende utsläpp från den egna verksamheten. För att bli ackrediterad på högsta nivån i programmet måste också de andra tre stegen på skalan uppfyllas. Grundkraven är en redovisning av flygplatsens koldioxidutsläpp som flygplatsen har kontroll över men också de utsläppskällor som flygplatsen kan påverka. Samtliga utsläppskällor verifieras sedan enligt ISO 14064 (Greenhouse Gas Accounting) av en oberoende revisor. Vidare ingår att bevisa en effektiv koldioxidhantering och att påvisa utsläppsminskningar. För att uppnå nivå 3 krävs också att flygplatsen engagerar andra företag som agerar på flygplatsen, såsom flygbolag, catering företag och kollektivtrafikbolag som arbetar på flygplatsen. För den högsta nivån, 3+, som nu Bromma och Arlanda är ackrediterade efter krävs att flygplatsen är klimatneutral avseende utsläpp från egen verksamhet. Detta uppnås genom att utsläppsrätter köps för de utsläpp som ännu inte eliminerats Stockholm-Bromma Airport På Stockholm-Bromma Airport är miljöfrågan viktig. Flygplatsens läge nära city gör att bullerkraven är tuffare än på många andra flygplatser. Bland annat får bara de allra tystaste trafikflygplanen trafikera Bromma, som dessutom är stängd på nätterna. Att minska flygplatsens klimatpåverkan har också, sedan länge, varit ett prioriterat område. På fem år har koldioxidutsläppen från LFVs verksamhet på Bromma minskats med 70 procent. Senast 2020 ska utsläppen vara noll. För mer information: Kjell-Åke Westin, flygplatschef, LFV Bromma, 08-797 68 40 Jenny Svärd, miljöchef, LFV Bromma, 08-797 61 16 Anders Bredfell, presschef, LFV Bromma, 08-797 64 01, 0708-91 64 01