Doxa har genomfört nyemission om 23,7 MSEK

Under sommaren och hösten har Doxa, som är listat på Alternativa Marknaden, vid tre tillfällen sammanlagt tagit in 23,7 MSEK. Nu senast ca 13,9 MSEK. Samtidigt har bolaget med ett tydligt fokus på ett remarkabelt sätt lyckats sänka sina kostnader från ca 7 MSEK/mån till ca 1,8 MSEK/mån utan att kärnverksamheten påtagligt riskerats. Rådgivare har varit Stockholm Corporate Finance.

Doxa utvecklar och tillverkar dentala produkter baserade på bolagets patent. Produkterna säljs till marknaden av amerikanska Henry Schein Inc., världens största distributör av medicintekniska produkter och tjänster. USA är Doxa’s hemmamarknad.

Doxas första produkt, Ceramir Crown & Bridge, kom ut på den amerikanska marknaden i juni 2011. Ceramir representerar en ny biokeramisk teknologi som skapar bättre förutsättningar för funktionalitet, hållbarhet samt oral hälsa. Två nya produkter kommer att lanseras inom de närmaste 18 månaderna.

”Jag är mycket glad över kapitaltillskottet som tillsammans med vår allt snabbare växande försäljning ger goda förutsättningar att i tid nå våra mål” säger bolagets VD Emil Abrahamsson i en kommentar från USA. ”Dessutom räknar jag med att vi nu snabbt kan ta oss ur den rekonstruktion vi befunnit oss i under en tid så att alla eventuellt kvarvarande frågetecken kan rätas ut” fortsätter Emil.

Bolaget förväntas vara ur rekonstruktionen under december 2012.

För vidare information kontakta:
Advokatfirman Carler: Thomas Olrog 08 522 532 00
Doxa AB: Emil Abrahamsson +1 949 514  9458
Stockholm Corporate Finance AB: Peter Enström 0705 749 982

Stockholm Corporate Finance är en oberoende privatägd finansiell rådgivare som erbjuder tjänster inom kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning, ägarförändringar, förvärv, samgående och avyttringar (M&A) till börsnoterade och privata företag och dess ägare. Stockholm Corporate Finance är exklusiv svensk partner i det globala nätverket M&A Europe som består av 35 M&A-rådgivare och investmentbanker i 35 länder. Stockholm Corporate Finance är ett värdepappersföretag som står under Finansinspektionens tillsyn. www.stockholmcorp.se