BBB+ kreditrating bekräftat, negativa utsikter

S&P bekräftar Stockholm Exergis BBB+ rating men ändrar utsikterna från stabila till negativa.

Stockholm Exergi behåller efter ratinginstitutet Standard & Poor’s årliga översyn sitt kreditbetyg om BBB+. Samtidigt har Standard and Poor’s, mot bakgrund av den allvarliga energikrisen i Europa med bland annat volatila och stigande bränslepriser som påverkar EBITDA, förändrat Stockholm Exergis utsikter från stabil till negativ.

Denna information är sådan information som bolaget är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2023 kl. 09.00 CEST.

Heiko Bechtel, Stockholm Exergis finanschef: 070-33 583 42.
Stockholm Exergis presservice: 020-30 20 40

Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag och med resurseffektiva lösningar tryggar vi den växande Stockholmsregionens tillgång till värme, el, kyla och avfallstjänster. Vi värmer över 800 000 stockholmare och vårt 300 mil långa fjärrvärmenät är navet för de samhällsnyttor som vi skapar tillsammans med våra kunder och samarbetspartners. Vi ägs av Stockholms stad och Ankhiale och har över 700 medarbetare som varje dag arbetar för att minska stockholmarnas klimatpåverkan. Genom att utveckla koldioxidinfångning driver vi på för att minusutsläpp ska kunna bli verklighet.