Plasten i Stockholms avfall bidrar till koldioxidutsläpp motsvarande ett halvårs vägtrafik

Varje år förbränns över 160 000 ton plast i Stockholm. Om alla aktörer tog sitt ansvar skulle koldioxidutsläpp från plasten, motsvarande ett halvårs vägtrafik i Stockholm, kunna undvikas. Stockholm Exergi presenterar nu siffror på hur mycket och vilka sorters plast som finns i stadens avfall. För att diskutera lösningar på plastproblematiken samlar bolaget berörda aktörer - politiker, myndigheter och avfallsbranschen - i ett webbinarium den 24 november.

Stockholm Exergi tar, som den sista aktören i en lång kedja i en produkts livscykel, varje år emot 900 000 ton avfall från Stockholms företag och hushåll. Istället för att deponeras blir avfallet som Stockholm Exergi behandlar en energikälla som förser stockholmarna med värme och nödvändig elenergi. Avfallsförbränning med energiåtervinning är ett bra sätt att återvinna en del av samhällets resurser, men det skulle vara ännu bättre utan plasten.

– Våra beräkningar visar att de 325 000 ton koldioxidutsläpp som energiåtervinningsprocessen årligen ger upphov till nästan uteslutande kommer från olika plaster som finns i avfallet. Vi menar att ökad och bättre sortering och materialåtervinning av plaster är en av de saker som har allra störst potential att minska koldioxidutsläppen i Stockholm och säkert i fler städer, säger Ulf Wikström, hållbarhetschef Stockholm Exergi.

Genom så kallade plockanalyser håller Stockholm Exergi koll på innehållet i det avfall som företaget tar emot från offentliga och privata avfallsbolag. Siffrorna som presenteras idag visar avfallets sammansättning år 2020, med fokus på plastinnehåll, samt hur stora koldioxidutsläpp stadens avfall ger upphov till.

• Den totala mängden avfall som kommer till Stockholm Exergi varje år är 900 000 ton.
  • Avfallet (både hushållsavfall och verksamhetsavfall) innehåller i genomsnitt 18 viktprocent plast, alltså totalt 162 000 ton plast årligen.
  • De 325 000 ton koldioxidutsläpp som avfallet ger upphov till vid förbränning kommer huvudsakligen från plaster som finns i avfallet.
  • 325 000 ton koldioxid motsvarar utsläppen från Stockholms vägtrafik under ett halvår.
  • 60% av hushållsavfallets koldioxidutsläpp orsakas av plastförpackningar (55%) eller plast i pappersförpackningar (5%).
  • Om plastförpackningar sorterades och skickades till materialåtervinning istället för att slängas i avfallet skulle utsläppen från stockholmarnas hushållsavfall minska med 105 000 ton koldioxid.
  • 81% av verksamhetsavfallets utsläpp av fossilt koldioxid kommer från olika typer av plast (varav en stor del är förpackningar).

– Varje plastförpackning som inte sorteras rätt och går till materialåtervinning, utan istället hamnar i det avfall som förbränns är ett misslyckande. Vi på Stockholm Exergi kommer att göra allt vi kan för att minska våra utsläpp enligt vårt mål att bli klimatpositiva till 2025. Men alla aktörer i hela avfallskedjan behöver dela på ansvaret. Det gäller också politiken som måste rikta styrmedel mot de delar i kedjan som har rådighet att minska plastinnehållet i sin del. Genom tydliga incitament och skarpa krav kan vi öka återvinningen och minska mängden avfall och utsläppen, säger Ulf Wikström.

En av flera konkreta åtgärder som Stockholm Exergi tar för att minska koldioxidutsläpp relaterade till plast i avfallet är den helt nya sorteringsanläggning som byggts tillsammans med avfallsbolaget SÖRAB invid Bristaverket. Här kommer cirka 75 procent av restavfallets plastinnehåll att kunna sorteras ut innan förbränning, vilket innebär en minskning av koldioxidutsläppen från cirka 400kg per ton till 100 kg koldioxid per ton sorterat avfall.

Vid ett webbinarium den 24 november kl. 08.30 presenterar Stockholm Exergi stadens avfall i siffror, utvecklar problembilden och presenterar förslag på åtgärder för att minska plastinnehållet i avfallet. Presentationen följs av två paneler bestående av aktörer från återvinningsbranschen och plastindustrin samt från politiken och Naturvårdsverket. Mer information och anmälan finns här.

Maria Tegin, presschef på Stockholm Exergi