Stockholm Exergi emitterar gröna obligationer

Report this content

Stockholm Exergi har emitterat nya gröna obligationer i svenska kronor till ett belopp om sammanlagt SEK 1,25 miljarder.

Den 27 november emitterade Stockholm Exergi Holding AB (publ) (”Stockholm Exergi”) ej säkerställda gröna obligationer under sitt svenska MTN-program och sitt gröna ramverk för obligationer.

Det totala beloppet uppgick till SEK 1,25 miljarder, fördelat på en FRN-tranch om SEK 750 miljoner och en fast räntetranch om SEK 500 miljoner. Obligationerna löper över sju år och ett kvartal.

- Vi är mycket nöjda med utfallet. Det breda intresset för vår gröna obligation, visar investerarnas starka förtroende för Stockholm Exergi och våra satsningar inom BECCS för att minska klimatpåverkan och vår väg mot net zero. Emissionen bekräftar vår fortsatta styrka på den nordiska kapitalmarknaden, säger Åse Lagerqvist von Uthman, CFO Stockholm Exergi.  

Obligationerna kommer noteras på NASDAQ Stockholm. Medlen ska användas i enlighet med Stockholm Exergis ramverk för gröna obligationer.

Mer information om Stockholm Exergis finansiering finns på https://www.stockholmexergi.se/om-stockholm-exergi/finansiell-information/finansiering/, där även de slutliga villkoren kommer publiceras.

Vill du veta mer, vänligen kontakta:
Telefon till presservice, 020-30 20 40
Pressinformation hittar du på www.stockholmexergi.se/press

Om Stockholm Exergi
Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag och med resurseffektiva lösningar tryggar vi den växande Stockholmsregionens tillgång till värme, el, kyla och avfallstjänster. Vi värmer över 800 000 stockholmare och vårt 300 mil långa fjärrvärmenät är navet för de samhällsnyttor som vi skapar tillsammans med våra kunder och samarbetspartners. Vi ägs av Stockholms stad och Ankhiale och har över 800 medarbetare som varje dag arbetar för att minska stockholmarnas klimatpåverkan. Genom att utveckla koldioxidinfångning driver vi på för att minusutsläpp ska kunna bli verklighet.

Prenumerera