Stockholm Exergi låter hållbarhetskriterier påverka bankräntan

Stockholm Exergis låneräntor ska från och med nu variera utifrån fyra hållbarhetskriterier. Det är innebörden av de omförhandlade villkoren för bolagets långfristiga lånelöfte. Bolagets CFO spår att hållbarhetskriterier kommer bli allt vanligare på lånemarknaden, precis som utvecklingen för gröna obligationer de senaste fem åren.

– När vi gav ut vår första gröna obligation år 2015 var den visserligen störst hittills i Sverige, men den stod ändå för en liten del av vår finansiering. Idag är ungefär 80 procent av vår obligationsfinansiering grön och det känns naturligt för oss att sätta kriterier även på lånefinansieringen, säger Heiko Bechtel, Stockholm Exergis finanschef.

De nya villkoren innebär att räntan på energibolagets 3 miljarder kronor stora lånelöfte hos SEB, Swedbank och Danske Bank årligen kan justeras 2,5 baspunkter uppåt eller nedåt baserat på fyra hållbarhetskriterier, där Stockholm Exergi ska ha uppnått fördefinierade förbättringar.

Kriterierna är:

• Antal betydande miljöstörningar
  • Antal olyckor som leder till sjukfrånvaro per miljon arbetade timmar (LWIF)
  • Koldioxidutsläpp per ton behandlat avfall
  • Antal avtal om värmeoptimering som hjälper kunderna att spara energi

Relevanta och mätbara hållbarhetskriterier

– För oss är det här upplägget positivt eftersom det ger oss ännu ett incitament för att nå våra mål. Dessutom vill vi gärna bidra till att etablera det här sättet att finansiera hållbar utveckling. På obligationsmarknaden har gröna obligationer gått från en nisch till att dominera helt för vissa branscher i Sverige på bara fem år. Det är viktigt att det är lättare att finansiera hållbar verksamhet än ohållbar, säger Emma Rönnmark, CFO på Stockholm Exergi.

Hon fortsätter:
– De mål vi har i våra nya lånekriterier är relevanta för vår strategi som bolag. Det är områden där vi har handlingsplaner och tydliga ambitioner att uppnå dem. Det övergripande målet för Stockholm Exergi är att ha en klimatpositiv verksamhet år 2025, så vi är minst sagt vana vid ambitiösa och utmanande mål.

Hållbarhetskriterierna är utvalda för att täcka in några av Stockholm Exergis viktigaste hållbarhetsmål inom miljöpåverkan, socialt ansvar, klimatpåverkan och resurseffektivitet. Dessutom är de mätbara och möjliga att objektivt definiera, så att de kan granskas av revisorer.

Målen följs upp årligen och räntan justeras ned med 2,5 baspunkter vid en måluppfyllelse på minst 80 procent, eller upp med 2,5 baspunkter vid en måluppfyllelse på under 40 procent.

SEB har agerat som hållbarhetskoordinator.

Vill du veta mer, vänligen kontakta:
Presservice-telefon: 020-30 20 40
Pressinformation hittar du på www.stockholmexergi.se/press

Om Stockholm Exergi
Vi är ett energibolag för stockholmarna. Med hjälp av vårt gemensamma kretslopp värmer vi över 800 000 stockholmare, svalkar sjukhus, datahallar och andra viktiga verksamheter runtom i staden och producerar elektricitet som gör det möjligt för Stockholm att växa och utvecklas. Från Högdalen i söder till Sigtuna i norr jobbar över 700 kollegor tillsammans med alla stockholmare för att leverera hållbar energi, dygnet runt, året runt. Med gemensam kraft driver vi Stockholm framåt.

stockholmexergi.se
Twitter: SthlmExergi