HILDA SANDGREN OCH TOMAS LEDIN TILLDELAS LIVE AT HEARTS MUSIKPRIS MUSIKÖRAT 2015 FÖR ARBETET MED STOCKHOLM FOLK FESTIVAL

Report this content

I samband med den årliga Live at Heart-festivalen i Örebro delar festivalen tillsammans med den oberoende branschtidningen SIMBA (Swedish Independent Music Business Alternative) ut det hedervärda priset Musikörat för särskilda gärningar inom musik och livescen. Tidigare pristagare är bl.a Jill Johnson och Doug Segers. I år tilldelas priset Hilda Sandgren och Tomas Ledin för deras arbete med Stockholm Folk Festival som arrangeras vid Hesselby Slott.

Juryns motivering lyder: "Med genuin passion och kärlek till musiken har Stockholm Folk Festival på Hesselby Slott lyckats etablera en oerhört vital och levande folkmusikfestival med betoning på folkfest. Genom att arbeta med en gränslöst multikulturell palett har man lyckats göra festivalen till en färgstarkt blomstrande hyllning till den sanna folkmusiken – musik för all världens folk. Med en jämställd festivalscen bidrar man dessutom till de vindar av positiv förändring som just nu blåser nytt liv i det svenska musiklivet. Musikörat 2015 tilldelas Stockholm Folk Festival."

”Vi är mycket stolta över att ha tilldelats Musikörat. I år är det fjärde året för festivalen, och vi fortsätter att bygga upp en folk- och världsmusikfestival på Hesselby Slott. Vårt mål är att skapa en oas av mångfald, interaktion och jämlikhet. Vi är också mycket glada över att vi i år har en jämlik könsfördelning 50/50 över våra bokade akter. Vi känner oss uppmuntrade och glada över att vi genom detta pris synliggörs och uppmärksammas för vårt arbete med festivalen” säger Hilda Sandgren och Tomas Ledin.

Stockholm Folk Festival arrangeras av Hesselby Slott Musik AB den 7-8:e augusti vid Hesselby Slott. Festivalbiljetter går att köpa via tickster.com

”Vi tycker att det är väldigt roligt att Musikörat tilldelas Stockholm Folk Festival, det är en bekräftelse på det fantastiska jobb festivalen gör för att uppmärksamma folkmusiken och andra udda musikgenrer.” säger Anders Damberg, konstnärlig ledare för Live at Heart.

Prisutdelningen sker på The Live at Heart Gala på Ritz under Live at Heart-festivalen i Örebro den 2: september, 19.00. Live at Heart-musikfestival arrangeras den 30/8-5/9 i Örebro. Biljetter går att köpa via ticknet.se

PRESSKONTAKT

Live at heart: