Bandyfinalen flyttar hem till Tele2 Arena

Bandyfinalen och dess folkfest flyttar hem till Stockholm. Den Svenska Bandyfinalen kommer från och med nästa år att spelas på Tele2 Arena, Sveriges modernaste arena belägen på historisk bandymark.

– Det är mycket glädjande att vi kunnat gå iland med ett avtal som innebär att bandyfinalen flyttas till Tele2 Arena. Här har vi förhoppningsvis hittat ett format som passar oss och vi kan därför ha en realistisk målsättning att finalen ska spelas inför utsålt hus, oavsett vilka lag som gör om SM-guldet, säger Stig Bertilsson, Svenska Bandyförbundets ordförande.

Tele2 Arena ligger på historisk bandymark. Bara ett stenkast från Tele2 Arena, på Söderstadion, spelades totalt 23 bandyfinaler mellan åren 1967-1989. Nu flyttar Bandyfinalen hem igen till samma historiska bandymark men till en ny och toppmodern arena. Målet med flytten är att återigen skapa en folkfest runt bandyfinalerna.

- Det känns härligt att få välkomna bandyfinalen tillbaka till Stockholm. Med finalen de kommande åren på Tele2 Arena ges stor möjlighet att återigen göra detta till den folkfest som det ska vara med en skön inramning både inne på och utanför arenan, säger Daniel Stålbo, Marknads- & Kommunikationschef på Stockholm Globe Arenas.

Det nya avtalet mellan Svenska Bandyförbundet och Stockholm Globe Arenas löper inledningsvis på tre år. Bandyfinalen 2015 spelas den 14 mars på Tele2 Arena. Biljetterna till finalen nästa år kommer att släppas 24 oktober och går endast att köpa via globearenas.se eller AXS.com.

För bifogade pressbilder:

Fotograf Sören Andersson (ange vid publicering). Medverkande på bild (från vänster): Daniel Stålbo Marknadschef Stockholm Globe Arenas, Patrik Tengwall Arenachef Stockholm Globe Arenas, Stig Bertilsson Ordförande Svenska Bandyförbundet, Marcus Norman Generalsekreterare Svenska Bandyförbundet.

För mer information, kontakta:

Daniel Stålbo, Marknads- & Kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, Tel: 08-600 93 52

Stig Bertilsson, Ordförande Svenska Bandyförbundet, Tel: 070-559 03 37

Stockholm Globe Arenas driver Skandinaviens största evenemangsområde med de fyra arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet och Tele2 Arena samt världsattraktionen SkyView. Varje år besöker över 2 miljoner människor mer än 300 idrotts- och underhållningsevenemang på vårt område. Några av Sveriges främsta idrottslag har även sin hemmaarena hos oss - Hammarby Fotboll och Djurgården Fotboll på Tele2 Arena samt AIK Hockey och Djurgården Hockey på Hovet. Stockholm Globe Arenas är en del av AEG, Anschutz Entertainment Group, ett världsledande företag inom idrotts- och underhållningsevenemang med huvudkontor i Los Angeles, USA. För mer information, se www.globearenas.se