En miljon besökare till Tele2 Arena

- ”Årets arena” firar 1 år med miljonte besökaren

På söndag den 24 augusti är det ett år sedan den officiella öppningen av Tele2 Arena. Detta firas med arena-kakor, dj-spelning och ballongkalas på norra torget utanför arenan vid söndagens toppmatch i Superettan mellan Hammarby och Ljungskile. Till söndagens match så väntas även den miljonte besökaren till arenan.

Tele2 Arenas första år har varit ett år fyllt med underhållning, sport, innovationer, utmärkelser och inte minst besökare. Sedan förra sommaren när det första evenemanget genomfördes på Stockholms nya multiarena har:

• 73 evenemang genomförts, varav 50 sportevenemang
  • Drygt 9 ton korv med bröd ätits
  • Över 83 kubikmeter läsk druckits
  • Det ringts över 2 miljoner mobilsamtal inne på arenan
  • 8,8 TB data gått genom arenans mobilnät (vilket motsvarar 880 tusen Youtube-klipp, 1,8 miljoner Spotifylåtar eller 11,7 miljoner Instagrambilder)
  • 6,500 nedladdningar gjorts av arenans egen app: Tele2 Arena-appen
  • Arenan som första arena i Europa lanserat Live Video i mobilen för besökare

Tele2 Arena utsågs även under sitt första år till ”Årets arena” i världen vid The Stadium Business Summit i London med motiveringen; ”A blueprint for future sports and entertainment destinations”

- Det har varit ett grymt år. Trycket var enormt stort på arenan från start och när vi nu summerar det första året känns det skönt att kunna konstatera att hemmaklubbarnas publiksnitt har ökat markant, vi har haft storheter som Avicii, Justin Timberlake, Aerosmith och The Rolling Stones på besök och att Stockholm har fått internationell uppmärksamhet på grund av sin nya multiarena, säger Daniel Stålbo, Kommunikationschef Stockholm Globe Arenas.

Födelsedagen firas den 24 augusti när Hammarby tar emot Ljungskile kl 18.20 inför en utsåld Tele2 Arena. Firandet uppmärksammas bland annat med Tele2 Arena-kakor, ballong-allé fram till entréerna samt DJ-spelning på torget på norra sidan av arenan. Just denna dag väntas även den miljonte besökaren till arenan sedan öppnandet förra sommaren. Vem det blir återstår att se…

För mer information kontakta:

Daniel Stålbo, Marknads- & Kommunikationschef Stockholm Globe Arenas

Tel: 08-600 93 52  Mail: daniel.stalbo@globearenas.se

Stockholm Globe Arenas driver Skandinaviens största evenemangsområde med de fyra arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet och Tele2 Arena samt världsattraktionen SkyView. Varje år besöker över 2 miljoner människor mer än 300 idrotts- och underhållningsevenemang på vårt område. Några av Sveriges främsta idrottslag har även sin hemmaarena hos oss - Hammarby Fotboll och Djurgården Fotboll på Tele2 Arena samt AIK Hockey och Djurgården Hockey på Hovet. Stockholm Globe Arenas är en del av AEG, Anschutz Entertainment Group, ett världsledande företag inom idrotts- och underhållningsevenemang med huvudkontor i Los Angeles, USA. För mer information, se www.globearenas.se