Idrottsgalan klar för ytterligare tre år i Ericsson Globe

Svenska Idrottsgalan är en av Sveriges största och mest prestigefulla galor. Varje år i januari bänkar sig cirka två miljoner personer framför TV:n och cirka 7000 gäster firar tillsammans i Ericsson Globe.
Idén föddes år 2000 - att samla den svenska idrottspubliken och en enad idrottsrörelse vid en direktsänd fest där det gångna idrottsåret summeras och idrottsprestationer belönas. Och den grundidén, i kombinationen av en glittrande gala full med idrottshjältar, prisutdelningar och sprakande underhållning, har visat sig fantastiskt framgångsrikt koncept.
- Idrottsgalan har haft Ericsson Globe som sin hemvist ända sedan starten och vi är glada att kunna bekräfta att vi fortsätter samarbetet. Idrottsgalan är ett stort och komplext evenemang som ställer stora krav på både arenan och samarbetet med organisationen på plats. Bara att servera 2500 personer en högkvalitativ varm 3 rätters-middag kräver extraordinära insatser, säger Stephan Rimér, VD Idrottsgalan.
Idrottsgalan är Sveriges största årligen återkommande bankett och gala. Evenemanget kräver grundliga förberedelser och logistik utöver det vanliga.

Korta fakta:
•    Under själva evenemanget är 50 kockar i tjänst
•    30 kockar jobbar i en vecka inför evenemanget med förberedelser
•    10 hovmästare och 125 servitörer/servitriser serverar gästerna
•    25 bartenders blandar drinkar och serverar annan dryck
•    Från köket till det kungliga honnörsbordet tar det cirka 40 sekunder för servitören att bära ut maten

En bankett består bland annat av:
•    100 liter färdig sås
•    300-350 kg färdig lagad potatis
•    200 kg tillagade grönsaker
•    450 kg tillagat kött/fisk

För att servera detta krävs:
•    12500 tallrikar
•    17500 glas och koppar
•    17500 bestick

- Idrottsgalan har etablerat sig som en av Sveriges mest prestigefulla galor och vi är så glada att vi har fått vara med på den resan från starten. Nu välkomnar vi Idrottsgalan i ytterligare tre år och tillsammans med vår cateringoperatör, Stureplansgruppen, ska vi göra vårt bästa för att överträffa tidigare evenemang, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Johan Seidefors, t.f. kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, tel. 08-6009352
Stephan Rimér, VD Svenska Idrottsgalan, tel. 070-8287304

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Tele2 Arena (2013), samt attraktionen SkyView. Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion och Bruce Springsteen. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,6 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se

Stockholm Globe Arenas ägs av AEG Facilities. AEG är ett helägt dotterbolag till Anschutz Company, världsledande arrangör av sport och underhållningsevenemang. AEG Facilities, är i sin tur ett fristående bolag inom AEG, som äger, driver och utvecklar en rad anläggningar och arenor över hela världen. Däribland the O2 i London och LA Live i Los Angeles. www.aegworldwide.com