Mer information om invigningen av Tele2 Arena – det här händer 24 augusti

Det blir festivalkänsla i Globenområdet 24 augusti när Tele2 Arena firar sitt öppnande med konserter, aktiviteter för hela familjen och en efterfest som håller på in på småtimmarna.

Hela dagen kan besökarna helt gratis lyssna på musik från liveartister och gå guidade turer i arenan. Klockan 19.00 startar sen den stora invigningskvällen där Kent, Robyn och Lars Winnerbäck samt pophoppet Zhala bjuder på något av det bästa i musikväg i Sverige just nu. Nattugglor och danssugna kan sedan fortsätta kvällen på efterfesten i arenan som tar vid efter konserterna och håller på fram till kl. 02.00.

Dagaktiviteter

Kalaset inleds kl. 12.00 med musik, dj’s, och aktiviteter för hela familjen – autografskrivning, ansiktsmålning och ballongtrolleri bland annat. På en tillfällig scen som byggs upp på Globentorget ger Markoolio, Pernilla Andersson och Panetoz varsin konsert, representanter från Globenområdets hemmalag finns på plats och möjligheter att vinna biljetter till kvällens konsert kommer att finnas. Den som vill är välkommen på en smygtitt i arenan kl. 12.00-13.00 eller vid någon av de guidade visningar som ordnas i arenan under eftermiddagen. Dagsaktiviteterna är öppna för alla och är helt gratis. Dessutom kommer det att finnas barer och matserveringar på området.

Invigningskonserten

Sten Nordin (M), finansborgarråd, Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd och Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas inviger officiellt arenan och därefter blir det svensk popmusik av hög klass. Kent, Robyn och Lars Winnerbäck står för första gången på samma scen och pophoppet Zhala inleder konsertkavalkaden som pågår mellan kl. 19.00-23.00.

Kvällsaktiviteter

Restaurangernas uteserveringar och Fan Bar håller öppet hela kvällen och för de riktigt danssugna blir det efterfest till 02.00 inne i Tele2 Arena.

Mer information finns på www.tele2arena.se.

Praktisk info:

Tele2 Arena nås med buss eller tunnelbana till bland annat Gullmarsplan, Globen och Skärmarbrink, med cykel eller till fots.

För mer information, se www.tele2arena.se eller kontakta gärna:

Johan Seidefors, t.f. kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, tel: 08-600 93 52 johan.seidefors@globearenas.se

Om Tele2 Arena

Tele2 Arena är en idrotts- och evenemangsarena med plats för 33 000 – 40 000 besökare beroende på evenemang invid Ericsson Globe. Fastighetsägare är Stockholms Stad genom bolaget SGA Fastigheter. Driften av Tele2 Arena sköts av det globala evenemangs- och sportföretaget AEG Facilities, vilket även är det bolag som redan idag driver de existerande arenorna i Globenområdet.

Om SGA Fastigheter

SGA fastigheter AB är ett helägt dotterbolag inom Stockholm Stadshus AB. Företaget äger, förvaltar och utvecklar de fem sport- och evenemangsarenorna; Ericsson Globe, Tele2 arena (www.tele2arena.se.), Hovet, Söderstadion och Annexet samt attraktionen SkyView. SGA Fastigheter utvecklar också Tolv Stockholm, en nöjesdestination i gatuplan i Tele2 Arena. Tolv Stockholm öppnar hösten 2013. www.sgafastigheter.se

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Tele2 Arena, samt attraktionen SkyView. Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion, Avicii och Rihanna. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 350 genomförda evenemang per år och 1,5 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se