PRESSINBJUDAN: Arenaboom och konkurrensen om evenemangen

En ny konkurrenssituation tvingar fram nya typer av evenemang, samarbeten och användningsområden för de stora arenorna. Innovation och initiativ, samt en förmåga att förstå signaler i omvärlden är en förutsättning för att fortsätta vara en aktör att räkna med, när evenemangskartan nu på riktigt ritas om. Den ökade konkurrensen om de stora evenemangen gör att Sverige och Stockholm inte har råd att halka efter.

Torsdag den 21 oktober, presenterar Stockholm Globe Arenas fyra trender som kommer spela en betydande roll för utvecklingen inom evenemangsindustrin de kommande åren. Trenderna grundar sig i en internationell utblick över evenemangsvärlden och bygger på samlad kunskap, analys och erfarenhet från en aktör med mer än tjugo år i branschen. Flera paralleller går att dra till de stora förändringar som många andra branscher redan genomgått, däribland musikbranschen som de senaste åren hela tiden tvingats tänka om och tänka nytt. Behovet av det fysiska mötet är om möjligt ännu större idag än tidigare, när många möten överhuvudtaget är digitala.

Arenan Stadens hjärta
– En rapport om evenemangens betydelse för staden, människorna och näringslivet, presenteras vid ett frukostseminarium i samarrangemang med Event Stockholm och Sponsrings och Eventföreningen.

När: Torsdag den 21 oktober kl 7.55-9.00
Var: Clarion Sign Hotel (Bankettsalen), Östra Järnvägsgatan 35
Frukost serveras på plats från kl 7.15.

Deltar gör även Håkan Rossberg, konceptchef TV4-gruppen, Ola Broquist, VD Luger och medlem i Live Nations europeiska festivalnätverk, Jens Rundkvist, Senior Advisor JJP, tidigare marknadsdirektör Alpina VM och Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas – för att diskutera framtiden för evenemangsbranschen och de fyra trender som alla från och med nu måste förhålla sig till.

Efteråt kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor till alla deltagare och vid intresse göra enskilda intervjuer.

OSA: Vänligen anmäl ditt deltagande till marie.lindqvist@globearenas.se senast 20/10.

Välkommen!

Vid frågor kontakta:
Marie Lindqvist, kommunikationschef Stockholm Globe Arenas tel 08 508 353 23

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Stockholmsarenan (dec 2012), samt attraktionen SkyView, och har en kapacitet för 44 400 besökare. Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion och Bruce Springsteen. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,4 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se