Stockholm Globe Arenas samarbete med Ridsportsförbundet avslutas – Stockholm International Horse Show läggs ner efter 2013

Som det går att läsa i ett pressmeddelande idag så förlängs inte avtalet mellan Stockholm Globe Arenas och Ridsportförbundet när det gäller det evenemang som man gemensamt har byggt och drivit de senast 20 åren - Stockholm International Horse Show. Efter diskussioner har Ridsportförbundet valt att avsluta samarbetet och därmed lägga ner det gemensamma evenemanget Stockholm International Horse Show när samarbetsavtalet går ut efter 2013.

- Vi är stolta över den utveckling som Stockholm International Horse Show har haft under de senaste 20 åren. Vi har tillsammans med Ridsportförbundet arrangerat, drivit och utvecklat evenemang. Vi hade gärna fortsatt samarbetet, men vi har tyvärr inte samsyn kring evenemangets framtida utveckling och det tycker vi naturligtvis är tråkigt. För oss betyder det att en epok går i graven, men också att vi nu kan öppna Ericsson Globe för andra evenemang under en period som det är stor efterfrågan på från andra arrangörer, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Stockholm International Horse Show kommer självklart att vara kvar i Ericsson Globe under nuvarande avtalstid och samarbetet avslutas med en av de mest prestigefyllda ridsporttävlingar som arrangerats i Sverige, hoppningens Top Ten Final 2013.

- Nu kommer vi att fokusera på att återstående två evenemang kommer att hålla toppklass. Parallellt med det kommer vi också att fortsätta att diskutera med Ridsportförbundet om de juridiska konsekvenserna av detta beslut. Enligt vår mening har det varit en process och ett agerande som strider mot vårt gemensamma avtal, säger Ninna Engberg.

Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas, tel 070 - 700 00 26

Patrik Tengwall, projektansvarig SIHS, tel 08 – 600 93 51

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Stockholmsarenan ( 2013), samt attraktionen SkyView, Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion och Bruce Springsteen. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,6 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se