• Stockholm Globe Arenas/

XL-Galan förlänger samarbetet med Stockholm Globe Arenas – Nytt treårigt avtal borgar för fler friidrottsfester till Stockholm och Ericsson Globe

Inget annat evenemang har huserat längre i Ericsson Globe än friidrottsgalan XL-Galan. Den 24 februari 1990 klev friidrotten in i arenan för första gången - i stor skala. 11 000 åskådare fick se både en Finnkamp under tak och en gala med världsstjärnor.

”Succén har kommit för att stanna” utbrast rubrikerna och visst stämde det. 23 år senare fortsätter friidrottsfesten i Ericsson Globe. Sedan den första friidrottsgalan 1990 har åskådarna fått uppleva inte mindre än 13 världsrekord – 8 för seniorer och 6 för juniorer – samt 33 svenska rekord för seniorer. Genom åren har flera stora friidrottsprofiler mött publikens jubel i Ericsson Globe, några exempel är Michael Johnson, Carl Lewis, Maria Mutola, Carolina Klüft, Haile Gebrselassie för att nämna några exempel. Friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK är arrangörer av XL-Galan

- Ericsson Globe är en arena som passar vårt evenemang mycket bra, och vi ser fram emot ytterligare tre år i arenan med högklassiga friidrottsprestationer inför en kunnig och engagerad publik, säger Anders Olsson, tävlingsledare för XL-galan.

- Friidrotten har varit med oss ända från start och har en speciell plats i våra hjärtan. Vi är väldigt glada och stolta att vi får förtroendet att vara med och genomföra ytterligare tre upplagor av det här fina evenemanget som under alla år alltid har rönt stort publikintresse, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Marie Lindqvist, kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, tel. 08-6009352

Ulf Saletti, projektledare för XL-galan/Stockholm Marathon Gruppen, tel. 08-545 664 47

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Tele2 Arena (2013), samt attraktionen SkyView. Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion och Bruce Springsteen. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,6 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se