Allt du behöver veta om Stockholm Pride 2024

Nu är Stockholm Pride igång!
Årets festival med temat "Starkare tillsammans" utlovar en minnesvärd upplevelse. Nytt för i år är att invigningskvällen blir en färgsprakande countryfest med flera av Sveriges största countrystjärnor. Festivalen erbjuder ett fullspäckat program och här finns samlad information om alla olika verksamhetsområden, inklusive Pride House, Pride Park och Pride Parade. Det fullständiga programmet med alla programpunkter finns på stockholmpride.org.

Under de senaste åren har vi sett nya attacker och bakslag mot HBTQ+communityt. I flera länder har rättigheter ifrågasatts och dragits tillbaka. Även i Sverige ser vi ett hårdare politiskt klimat och ett skärpt tonläge i den offentliga debatten, särskilt riktat mot vissa delar av  vår rörelse – några är mer utsatta än andra. Mitt i dessa utmaningar börjar den 27:e upplagan av Stockholm Pride, som äger rum 29 juli till 3 augusti, med årets tema "Starkare tillsammans". Temat speglar den gemensamma styrkan och sammanhållningen i dessa svåra tider.

– Våra framgångar behöver försvaras. Vi ser att stora delar av världen går åt fel håll när det gäller vår trygghet och våra rättigheter. Under Stockholm Pride vill vi att alla ska känna sig välkomna, respekterade och inkluderade. Att kunna leva fritt som dem vi är, säger Michal Budryk, ordförande Stockholm Pride.

Pride House

Clarion Hotel Sign, Östra Järnvägsgatan 35
Öppet måndag 29/7 – fredag 2/8

Pride House är en arena för det demokratiska samtalet och en plattform för organisationer, föreningar och politiska partier att diskutera aktuella frågor. Årets Pride House kommer att hålla till på Clarion Hotel Sign vid Norra Bantorget. Programmet innehåller bland annat:

Pride Park

Veckopass med entré till Pride Park alla dagar 900:- fullt pris, 650:- reducerat pris. Det finns även dagbiljetter tillgängliga. Alla biljetter köps via tickster.se eller i kassan i Pride House eller Pride Park.

Östermalms IP, Södra Fiskartorpsvägen 2
Öppettider:

• Onsdag: 15.30 – 24.00
  • Torsdag: 14.00 – 24.00
  • Fredag: 14.00 – 01.00
  • Lördag: 14.00 – 01.00

Onsdag 31 juli, invigningskvällen

• Invigning med talare som Stockholm Prides ordförande Michal Budryk, Transammans förbundsordförande Signe Krantz, och artister som Tove Jaarnek med årets låt "Pride", Stockholms gaykör, Ida Redig och Liam Teasem med vänner, 17:00–18:00.
  • Go Country Pride med artister som Joakim Richardson, Robin Winther, Emma Svensson, Alexzandra Wickman, Anna Bergendahl, Scott Scovill, Erika Jonsson, Robin Bengtsson, Tennessee Tears och en hemlig countrylegend, 18:45–20:00 och 21:30–23:00.

Torsdag 1 aug, Schlagerkvällen!

• Opera sing-a-long med Rickard Söderberg, 18:00–18:45.
  • Sclagerkvällen! Konsert med artister som Julia Alfrida, Anna Book, The Moniker, Lili & Susie, Lina Hedlund, Elecktra, Maria Sur, Jacqline, Fröken Snusk, Dotter och Smash into Pieces, 19:30–20:45 och 21:45–23:00.

Fredag 2 aug

• Iconic Echoes: Hemlig artist och Maria Möller, 19:00–20:00 och 21:00–22:00

Lördag 3 aug

• XCAPE Party, 16:00–20:00.

Regnbågsscenen
På Regnbågsscenen i Pride Park erbjuds en rad spännande evenemang som musikquiz, Trans Fashionshow och mer akustisk musik. Några av höjdpunkterna inkluderar dragkingar som Liam Teasem, Alexander Hellsingland, Greedy MacQueen, Drama Kings, Yuri Nancy, Wickler Wilde, HERMAN och Raj Raj. Den queer musikaliska performanceartisten SEYMOUR uppträder också här.

Senare på kvällarna kan man njuta av succén från förra året, Silent Disco, där deltagarna dansar med hörlurar till tre olika musikkanaler.

Pride Kinky
Vårt avgränsade område för BDSM och fetischism med utställare, bar och egen scen för uppträdanden och workshops. Området har 18-årsgräns.

Press
Press behöver ackreditera sig för att få pressbiljett. Både Pride Park och Pride House tillhandahåller wifi för press. För intervjuförfrågningar av artister, ordförande eller andra frågor, kontakta press@stockholmpride.org.

Pride Parade

Lördag 3/8, 13:00–17:00

Pride Parade är Nordens största prideparad och ett evenemang som inte får missas! Paraden tågar genom Stockholm och är en glädjefylld och färgglad manifestation av kärlek och frihet, samt en demonstration för allas rätt att älska den man vill! Paraden drar närmare 50 000 deltagare och närmare en halv miljon människor letar sig till Stockholms gator och torg. Starten är vid Stadshuset på Kungsholmen och paraden går genom centrala Stockholm till Pride Park/Östermalms IP.

Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi med att synliggöra HBTQ+-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, transpersoner, queerpersoner och andra inom HBTQ+-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete inom föreningen sker på volontärbasis. Under 2024 arrangeras festivalen Stockholm Pride 29 juli - 3 augusti.

www.stockholmpride.org