Allt du behöver veta om Stockholm Pride Summer Stream 2020

Nu är det en vecka kvar till årets digitala Stockholm Pride som går under namnet Summer Stream.  Hela programmet sänds på stockholmpride.org mellan 31 juli och 2 augusti, här är allt du behöver veta.

"Vi kan inte vänta med att prata om HBTQ-frågor tills pandemin är över. Att ta ställning för alla människors lika värde är viktigare än någonsin i ett läge där människor inte haft möjlighet att träffa och stötta varandra" säger Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride

Programmet innehåller Pride House med seminarier, Pride Stage med artistframträdanden och Digital Pride Parade som inleds av Kronprinsessan Victoria. Dessutom sker en massa event, både digitala och fysiska, runt om i Stockholm under rubriken Pride City.

Pride Stage

Fredag 31/7 20.00-23.00 Schlagerkväll
Schlagerkvällen leds av Lina Hedlund från Alcazar och allas vår Babsan. Live i studion spelar

Mariette

Magnus Carlsson

Linda Bentzing

Saraha

DJ Mathias Holmgren spelar schlagerhits

Lördag 1/8  20.00-23.00 Gala Night

Pride Gala Night under ledning av Amira Thunderpussy  och Madam Heinz

MELT burleskshow

Mandy Rich

Alex Falk

Ad

Malick

Melanie Wehbe

DJ Melanie C från sitt hem i London

Digital Pride Parade lördag 1/8 12.00-14.00

I en två timmar lång sändning som inleds med tal av Kronprinsessan Victoria leder konferenciererna Robert Fux och Petrina Solange. Den digitala paraden kommer bjuda på intervjuer i studion blandat med hälsningar från HBTQ-profiler, politiker, artister och bidrag från medlemmar ur communityt som önskar Happy Pride. För att känna gemenskap och att vi alla är tillsammans om än på avstånd uppmanas alla som tittar att lägga upp bilder i sociala medier när de följer paradsändningen med hashtaggen #taggaochflagga samt att checka in på Stockholm Pride kl. 13.00.

Pride House 31/7-2/8, ett urval

RFSL Ungdom möter Åsa Lindhagen och pratar i ett annat seminarium om Black Lives Matter, Fittfakta deluxe med RFSU, Stolta Föräldrar berättar om sin verksamhet och Västerpartiet pratar om HBTQ-aktivism i Europa.

Pride City, ett urval

Utställning med Elisabeth Olsson Wallin i Björkhagens kyrka, vandring i regi av Hallwylska palatset om hemliga möten vid förra sekelskiftet, Drop-in bröllop i Jacobs kyrka och Regnbågsmässa i bland annat Kungsholms kyrka.

Hela veckans program hittar du på program.stockholmpride.org

Solidaritetsarmbandet

Stockholm Pride säljer i år ett armband till stöd för prideorganisationer i länder där HBTQ-personers rättigheter är hotade. Anton Hysén, Mariette, Magnus Carlsson och Saga Becker är exempel på ambassadörer som ska hjälpa till att sprida budskapet om Solidaritetsarmbandet.

I år kommer stödet bland annat gå till Ljubljana Pride i Slovenien och HBTQ-organisationer i Polen och Ungern. Armbandet kostar 50 kronor, 30 kronor går till Solidaritetsfonden och 15 kronor till föreningen Stockholm Prides fortsatta arbete att utveckla Skandinaviens största Pridefestival att vara ett föredöme för andra länder.

Armbandet finns att köpa på qx.se, stockholmpride.org, på restaurang Side Track, Urban Delis tre butiker samt Clarion Sign och Clarion Stockholm.

Access för press under veckan och bildbank
Vi har mycket begränsat med plats för press i vår studion för Pride Stage, dock finns möjlighet att närvara för intervjuer med artister och behind the scenes-rapportering. Vid intresse, maila press@stockholmpride.org snarast.

Bilder kommer att laddas upp undan för undan på den här bildbanken. Fri användning med fotocred.  http://www.stockholmpride.org/press-summer-stream

Vix Herjeryd, ordförande