Årets dogtag är här – designad av Tone Sekelius

Stockholm Pride presenterar nu årets dogtag. I år har den designats av otroliga Tone Sekelius och går att använda på det sätt du själv vill, till exempel som halskedja, örhänge eller brosch.

– Den centrala stenen i årets dogtag ser transparent ut men i ljuset så lyser den i regnbågens färger. Detta är en anspelning på årets tema, ”Dags att bekänna färg”, likt stenen som "bekänner färg" i ljuset, berättar Tone Sekelius om idéen bakom smycket.

– Att designa smycket har varit ett väldigt ärofyllt uppdrag. Det känns så fint att få göra det och få bidra till Stockholm Pride. Kristallen representerar på något sätt vårt community, i en annars ofta grå och hotfull värld. Smycket är väldigt neutralt och kommer förhoppningsvis passa många, säger hon.

Dogtagen kan hängas runt halsen med den medföljande kedjan som kan lätt bytas mot en annan som passar bättre just för dig. Eller varför inte använda smycket som örhänge eller brosch?

Dogtagen är en accessoar som varje år delas ut i en begränsad upplaga till festivalbesökarna med veckobiljetter och under festivalens tidiga år har dogtagen själv även fungerat som biljett. Den designas av en HBTQ+-profil exklusivt för Stockholm Pride.

– Vi är väldigt glada över valet av årets dogtag. Tone skapade en stilren design perfekt i linje med årets tema. Vi vet att många besökare har samlat våra dogtags genom åren och det känns spännande att de kan få lägga till det här fina smycket till sina samlingar, säger Michal Budryk, vice ordförande Stockholm Pride.

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Under 2022 arrangeras Stockholm Pride mellan den 1 augusti till 7 augusti.