Färgsprakande och välbesökt Stockholm Pride Parade

Trots att lördagen bjöd på både sol och en del regn var uppslutningen mycket god när Stockholm Pride Parade återigen fyllde gatorna. Omkring 50 000 personer tågade i paraden och närmare en halv miljon stockholmare kantade gatorna från Stadshuset hela vägen till paradens slut – Pride Park vid Östermalms IP.

– Vi firar avslutningen på en fantastisk pridevecka, men det är också en dag då vi fyller Stockholms gator för att sätta fokus på att det finns mycket kvar att göra och vi behöver vara starka tillsammans, året om. Det finns fortfarande många viktiga politiska åtgärder som måste till för att modernisera villkoren och stärka rättigheterna för vårt community, säger Michal Badryk, ordförande för Stockholm Pride.

Årets paradutropare, vid startområdet Rickard Söderberg och vid Stureplan Robert Fux och Tasso Stafilidis, kommenterade de färgsprakande ekipagen enligt tradition längst paradvägen. Paraden bestod av allt från politiska partier, representanter för näringsliv, myndigheter och civilsamhälle, och framförallt tusen och åter tusen färgglada deltagare från hela regnbågscommunityt. Årets tema ”Starkare tillsammans” lyfte aktuella hbtq+politiska budskap och spred samtidigt gemenskap, glädje och stolthet. Hela arrangemanget kan genomföras tack vare hundratals volontärer och eldsjälar som ger av sin fritid för att Nordens största pridefestival ska kunna genomföras.

Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi med att synliggöra HBTQ+-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, transpersoner, queerpersoner och andra inom HBTQ+-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete inom föreningen sker på volontärbasis. Under 2024 arrangeras festivalen Stockholm Pride 29 juli - 3 augusti.

www.stockholmpride.org