Joakim Storeide ny festivalchef för Stockholm Pride

Styrelsen för Stockholm Pride har utsett Joakim Storeide till ny festivalchef.

- Stockholm Pride är en fantastisk organisation med hundratals volontärer som tillsammans skapar festivalen. Jag är stolt och glad för förtroendet att få leda oss mot nästa festival 2025, säger Joakim Storeide, ny festivalchef för Stockholm Pride

- Att förnya en väletablerad festival som Stockholm Pride är inget enkelt uppdrag. Med Joakim vid rodret är styrelsen mycket förväntansfull när vi påbörjar denna resa tillsammans, säger Michal Budryk, ordförande Stockholm Pride

Joakim Storeide betonar vikten av medskapande, och hoppas kunna utveckla festivalens olika delar så att Stockholm Prides besökare kan få en mer aktiv roll.

- Jag ser fram emot att göra festivalen mer interaktiv och levande, både för våra besökare och volontärer. Du ska lämna festivalen och känna att du var med och skapade den, säger Joakim Storeide, ny festivalchef för Stockholm Pride

Joakim har inom föreningen Stockholm Pride en bakgrund som ekonomichef, men arbetar till vardags som säkerhetsrådgivare. Han har god erfarenhet av förändrings- och projektledning och verksamhetsutveckling, något som styrelsen ser kommer väl till pass när nya steg ska tas för att utveckla festivalen inför framtiden.

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi med att synliggöra HBTQ+-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, transpersoner, queerpersoner och andra inom HBTQ+-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete inom föreningen sker på volontärbasis. Under 2025 arrangeras festivalen Stockholm Pride 28 juli - 3 augusti.

www.stockholmpride.org