Magnus Carlsson gör årets Pride-låt för Stockholm Pride

Årets låt för Stockholm Pride kommer från en hyllad och älskad artist inom HBTQ-communityt, i en tid av begränsad frihet sjunger Magnus Carlsson ”My Freedom” om känslan av frihet när du står upp för vem du är.

- Jag blev oerhört glad när jag fick uppdraget att göra årets Pride-låt! ”My Freedom” kändes från första stund att den kunde vara perfekt till Stockholm Pride – och så fick det bli! 2003 gjorde jag och de andra i Alcazar låten ”Someday” och nu kände jag att det vore perfekt med ett nytt regnbågsanthem i eget namn. Jag ser extra fram emot att få vara med om detta årets Stockholm Pride som på många sätt blir ett unikt firande, berättar Magnus Carlsson, årets artist.

Året för Stockholm Pride kommer att se annorlunda ut 2020, och vi behöver nu mer än någonsin en låt att dansa till och hämta kraft ifrån. ”My Freedom” är skriven av teamet Anders Adelgren, Tobias Jonsson, Linus Wileryd och Dan Attlerud och innehåller flera överraskningar – bl.a. ger texten lite blinkningar till låtar i Magnus tidigare karriär - som ”Live Forever” och ”Not a Sinner Nor a Saint” för att nämna några. Och dessutom allsångspartier som sätter sig i huvudet och får oss att spontant sjunga med!

Låten släpps på Spotify och alla digitala plattformar den 6 juni. Magnus Carlsson kommer att framföra den både under Stockholm Pride Summer Stream och live på Stockholm Winter Pride.

- Låten förmedlar den frihet, lättnad och glädje som jag kände när jag tog steget och kom ut. Och förhoppningsvis kan den vara ett stöd och en motivation för andra som befinner sig i samma situation därute. En speciell detalj är att Danne Attlerud som skrivit texten till ”My Freedom” även skrev den fantastiska texten till ”Se mig”, en låt som betytt oerhört mycket för mig – både som människa och artist, fortsätter Magnus Carlsson, årets artist.

- Vi är mycket glada över att presentera årets låt och Magnus Carlsson som artist med den glädje och energi han kommer att förmedla. Ingen kommer kunna låta bli att dansa och sjunga med! Låten är lätt att relatera till, och genomsyras av den stolthet vi alla kan känna när vi tagit steg mot att stå upp för oss själva och leva som de vi är fullt ut, säger Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride.

Under hösten kommer Magnus även att turnéra med sin hyllade jubileumsshow ”Från Barbados Till Gamla Stan” och även flytta in showen i en deluxe-variant på anrika Hamburger Börs i Stockholm, men först har vi alltså släpp av årets Pride-låt den 6 juni att se fram emot, och senare en musikvideo till ”My Freedom” med extra allt!

Kontakt Stockholm Pride: press@stockholmpride.org
Kontakt Magnus Carlsson: info@heldmanagement.se

Stockholm Pride

Kontakt Magnus Carlsson: info@heldmanagement.se

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Under 2020 arrangeras Stockholm Pride Summer Stream 31 juli till 2 augusti och Stockholm Winter Pride 26-29 november.