Mariette gör årets dogtag för Stockholm Pride

Mariette Hansson är tillsammans med kusinen Jenny Hansson designer av årets dogtag till Stockholm Pride. Smycket heter ”Lovebeats” med budskapet ”Press play – love can’t wait”.

Inför varje festival tar Stockholm Pride fram en dogtag i samarbete med en utvald designer. Den produceras sedan exklusivt i 6 000 exemplar som går till de första som köper veckoband till årets festival.

Efter framgången med “A Million Years” i Melodifestivalen 2017 har kusinerna haft en vision om att fortsätta göra gemensamma projekt. Jenny Hansson var en av låtskrivarna bakom låten och den gemensamma resan i samband med Melodifestivalen gav mersmak för båda två. Något oväntat blev nästa samarbete inte en låt utan ett smycke.

“Jag älskar nya utmaningar och det känns hedrande att ha fått ta fram designen och konceptet i det här meningsfulla projektet. Att dessutom få göra det tillsammans med någon som står mig nära och alltid stöttat mig känns otroligt fint och vi hoppas att årets dogtag blir lika betydande för er som för oss. Vi slår ett slag för kärleken, den största kraften vi har.” säger Mariette.

Årets dogtag är ett halssmycke bestående utav en stav i plexiglas med gravyr på två sidor, en detalj i metall, samt en tillhörande svart kulkedja som enkelt justeras till valfri längd.

“När Mariette presenterade idén om att göra årets dogtag kände jag direkt att detta var projektet vi väntat på. Hela vårt liv har vi tillsammans stått bakom övertygelsen om att vi alla har samma rätt till kärlek och detta får vi möjlighet att uttrycka med årets dogtag.” säger Jenny.

Namnet “Lovebeats” sammanför passionen för musik och kärlek. “Play-tecknet i Lovebeats står för att vi ska låta kärleken spela fullt ut.” säger Mariette.

”Vi är otroligt glada över valet av årets dogtag. Det är en tidlös och stilren design som vi tror många kommer ha glädje av långt efter att musiken i Pride Park har tystnat.” säger Stockholm Prides ordförande Vix Herjeryd.

”Play-tecknet är en stark symbol som varje person kan göra till sin egen och budskapet går helt i linje med årets tema ’Vi behövs’. Är ditt play ett startskott för att komma ut? Nyfunnen aktivism? Eller kanske för att hitta kärleken i sommar?” avslutar Vix.

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Under 2019 arrangeras Stockholm Pride mellan den 29 juli till 3 augusti.