Medborgarbandet till EuroPride Stockholm fredag 3 augusti

Fredag 3 augusti gästar Medborgarbandet EuroPride Stockholm med en konsertversion av sin hyllade politiska föreställning "Vinnaren tar allt".

Medborgarbandet är en demokratirörelse och ett artistkollektiv som startades upp av Nina Persson (The Cardigans) och Gudrun Hauksdottir.

De har spelat för utsålda hus med föreställningen ”Vinnaren tar allt” och nu drar de ut på sommarturné med musiken i fokus. På scen syns bland andra Kristin Amparo, Thomas Öberg (Bob Hund), Sakib Zabbar, Angelica Radvolt och sydafrikanska rappstjärnan Kanyi Mavi, plus de fem fantastiska musikerna Oscar Johansson, Amanda Savbrant, Nadia Hamouchi, Laszlo Dancs och Joakim Svensson.

Var och en med sin egen briljans, samtidigt som de tillsammans utgör en unik konstellation vi aldrig sett förr. Gruppens sound innehåller alltifrån rap och elektroniskt till finstämt och bombastiskt. Det har beskrivits som nutida progg och som ett botemedel mot inskränkthet. Oavsett vad – målet är att fler ska ansluta till en gemensam rörelsen för ett bättre samhälle. För extra glans föräras varje speltillfälle även med en hemlig gästartist.

– Att fira Pride och få uttrycka sin egen personlighet är viktigare än någonsin, och vi måste värna om den rätten. Medborgarbandet är inte partipolitiskt, men hyperpolitiskt. Man måste våga ta ut svängarna. Vi ser så otroligt mycket fram emot att få presentera detta för EuroPride-publiken i Stockholm, säger Nina Persson och Gudrun Hauksdottir.

Presskontakt Alf Kjeller, press@stockholmpride.org eller 070-572 09 90

Om Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Om EuroPride

Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti.

Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter.

Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Nina Persson och Gudrun Hauksdottir.