Pussy Riot till Stockholm Pride

I samband med den internationella kvinnodagen 8:e mars presenterar Stockholm Pride för första gången i Pride Park - Pussy Riot!

Det ständigt aktuella aktivist-punkbandet och konstnärsgruppen Pussy Riot ger en full konsert på stora scenen i Pride Park under lördagen på årets festival. Publiken kan vänta sig en gränsöverskridande show med artvisuals och musik som inte skyr de mörka aspekterna av samtiden.

”Vi är förvirrade över faktumet att de flesta låtar som finns handlar om romantik och festen på fredagskvällarna medan så få låtar handlar om klimatkrisen, vapenlagar, arresteringar av politiska aktivister, strukturell ojämlikhet, sexism, polisbrutalitet, maktmissbruket som statliga institutioner utför varje dag och det akuta behovet av kvalitativ och tillgänglig vård och utbildning” säger gruppen.

Sina nya låtar släppte bandet med ett speciellt meddelande till sina fans ”Vi hoppas att ni inte kommer att gilla våra nya låtar eftersom de handlar om riktigt vidriga saker. Vi hoppas att ni kommer att stänga av, gå ut, och agera.”

Om konserten i sommar säger Gunn Lundemo, scenproducent för Stockholm Pride

”Jag är otroligt glad över att ha gjort den här bokningen, Pussy Riot är och kommer alltid att vara historiska. Jag har dessutom fått en sneak peak på hur showen kommer att se ut, den är WOW!”

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Taggar: