Stockholm Pride får hållbarhetscertifiering

Efter en genomgång av hela verksamheten har nu Stockholm Pride fått certifieringen ”Hållbart Event” av organisationen Håll Sverige Rent. Kriterier som måste uppfyllas handlar om alltifrån källsortering till transporter, engångsmaterial och utbud av gröna alternativ på eventets restauranger.

”Som Nordens största Pridefestival och ett av Stockholmsregionens största evenemang är det en självklarhet för oss att ta ansvar. Vi är otroligt glada över certifieringen, men det är en process och det finns alltid mer att göra. Vi kommer fortsätta fokusera på att söka samarbeten för att kunna ta fler steg när det gäller miljö, klimat och hållbarhet, och hoppas givetvis även på stadens stöd i detta."

I år har Stockholm Pride framför allt satsat på alternativ i utbudet av mat och dryck. Anna Högkil, ansvarig restauratör från klubb Moxy beskriver utbudet såhär:

”I våra olika restaurangtält har vi klassisk festivalmat, men fast food behöver verkligen inte betyda sämre kvalitet. Vi har valt att jobba med närproducerade hamburgare av högsta kvalitet och vi har premiär för en vegansk Fish and Chips, Fishless, som vi serverar med en vegansk chimichurromajjo, supergott och laddad med Omega 3!

Vi kommer också att servera härlig pizza som även den kommer att finnas vegansk och glutenfri.

I mesta möjliga mån har vi också valt miljömässigt när det kommer till engångsmaterial, tallrikar, bestick och glas. Där det är svårare att hitta helt hållbara alternativ, vinglas till exempel, kommer vi att be våra gäster att återanvända sitt engångsglas genom hela kvällen.”

Klubben King Kong kommer också servera mat i ett övervägande vegetariskt/veganskt tält med bland annat koeransk bulgogi och chili con quorn.

För att möta efterfrågan på prismässigt tillgängliga alternativ finns även fler rätter i år för runt 75 kronor. Stockholm Pride är också oerhört glada för ett samarbete med matsmart.se som förser de drygt 600 volontärerna med fika och snacks. Matsmart minskar matsvinnet genom att sälja produkter med kortare hållbarhet till ett bra pris.