Stockholm Pride lanserar digital festival och nytt Winter Pride

Istället för traditionell sommarfestival så genomförs Stockholm Pride 2020 som flera olika evenemang för att fortsatt lyfta och stärka HBTQ-rättigheter i Sverige och i världen.

- Att vi alltid ska vara en plattform där vi lyfter aktuella hbtq-frågor ser vi som otroligt viktigt, framförallt i år. Stockholm Pride är givetvis som många andra negativt påverkade av pandemin, men vi tar tillfället i akt att samla krafter och kreativitet tillsammans med vårt community och våra partners. Tillsammans skapar vi energi, glädje och manifesterar för hbtq-personers rättigheter och förbättrade livsvillkor under nya spännande former, säger Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride.

Fredag 31 juli till söndag 2 augusti kommer Stockholm Pride genomföra en digital festival med livesändningar med seminarier, artister, ett digitalt parad-event, och nedslag från olika aktiviteter runt om i stan. Den nya digitala festivalen kommer gå under namnet Stockholm Pride Summer Stream och ersätter den ordinarie festivalen 2020.

Samtidigt uppmanar vi butiker, restauranger och Stockholm Stad att aktivera sig och inte minst flagga och smycka staden så mycket det går i regnbågens färger för att uppmärksamma vår pridevecka. Att ta del av den digitala festivalen kommer att vara kostnadsfritt och mer detaljerat program och aktiviteter presenteras närmare sommaren.

- Att ta ställning för alla människors lika värde är viktigare än någonsin i ett läge där människor inte haft möjlighet att träffa och stötta varandra, och många mötesplatser hållits stängda, säger Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride

Vi är också oerhört glada att presentera nyheten Stockholm Winter Pride. Det blir en 4-dagars fysisk festival från torsdag 26 till söndag 29 november med event både inomhus och ute på stan. Vi ser fram emot att lyfta all kreativitet hos våra community-aktörer och tillsammans skapa Stockholms nya vinterfestival.

- Vi har länge funderat på att lysa upp den mörka årstiden med ett vinter-event likt flera andra prideorganisationer i Norden och i år blir det äntligen verklighet, säger Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride

Årets Stockholm Pride-firande kommer dock kicka igång redan i juni med den internationella Pride Month. Den 27 juni är vi en del av Global Pride. Bara i Europa har över 300 pridefestivaler fått ställas in. Under ett globalt event går Pridefestivaler världen över nu samman i en enorm gemensam manifestation ledd av de internationella nätverken EPOA och InterPride.

Vi vill passa på att tacka vår Platinumpartner Nordic Choice Hotels som i en tid där många företag har det svårt, inte minst i hotellbranschen, står upp för sin tro på mänskliga rättigheter och fortsätter stötta oss för att göra vår verksamhet under 2020 möjlig.

Fakta om Stockholm Pride 2020:

• Stockholm Pride Summer Stream, en digital festival med seminarier, artister, ett digitalt parad-event, och nedslag från olika aktiviteter runt om i stan, genomförs fredag 31 juli till söndag 2 augusti

• Stockholm Winter Pride, en festival med aktiviteter både inomhus och ute på stan, genomförs torsdag 26 november till söndag 29 november. Biljetterna kommer att kosta 200 kr i fullpris och 100 kr för reducerat pris.

• Stockholm Pride 2021 genomförs som en ordinarie sommarfestival. För den som köpt biljett till Stockholm Pride 2020 är biljetten giltig för festivalen 2021, men vi erbjuder även flera återköpsalternativ. Information finns på vår hemsida.

• Global Pride genomförs som ett internationellt event under 24h den 27 juni arrangerat av InterPride och EPOA. För mer information: www.globalpride2020.org

Press och media
Press@stockholmpride.org

010-188 64 50

Samarbeten och partners
Marknad@stockholmpride.org

Övriga frågor, besökare

Info@stockholmpride.org

08-121 393 10

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride.

Vix Herjeryd, ordförande Stockholm Pride