Stockholm Pride presenterar “Fira Mångfalden” som temat för årets festival

Vi kan nu avslöja att årets officiella tema för Stockholm Pride 2023 och vårt 25-årsjubileum är ”Fira Mångfalden”. Vi vill med årets tema sätta fokus på att mångfalden behöver värnas om, både idag och i framtiden.

– Att Stockholm Pride fyller 25 år ska firas riktigt ordentligt. Jubileet och allt arbete som lagts ner från så många för mångfald och friare liv för hbtq+-personer ska hyllas och firas. Vi vill ge utrymme till alla som varit med i kampen att jubilera, säger Fredrik Saweståhl, ordförande för Stockholm Pride.

Redan nu ser vi ett stort intresse för årets festival, och ytterligare detaljer kring festivalen kommer publiceras löpande under våren. Stockholm Pride ser fram emot att välkomna såväl nya som rutinerade besökare till vår festival - för att tillsammans fira mångfalden.

– Vi vill rikta ljuset mot det förtryck som finns mot hbtq+-personer i allt för många delar av världen, men också de problem som fortsatt finns i Sverige.
Pride är party och politik. Pride är förändring och festival. Pride är och ska vara mångfald, avslutar Fredrik Saweståhl.

Under 2023 arrangeras Stockholm Pride under vecka 31 mellan den 31 juli till 5 augusti.

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq+-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis.