Stockholm Pride släpper kampanjfilm - Vi Behövs

Årets tema för Stockholm Pride är Vi Behövs, nu släpper festivalen en kampanjfilm med HBTQ-profiler och organisationer som på olika sätt behövs för att bryta normer och flytta communityt framåt.

I filmen presenteras:

Rainbow Muslims, nystartad organisation för stöd och synliggörande av bland annat hedersrelaterat våld
Föreningen Transammans, för transpersoner och deras anhöriga
Caroline Farberger, vd Ica försäkringar och öppen transperson
Jennie Steiner, årets vardagshjälte på QX-galan 2019, Ica-butiksägare som tryckt regnbågsflaggan på påsar och flaggar utanför butiken
Stolta föräldrar, förening för föräldrar till HBTQ-personer
RFSL Newcomers, organisation för nyanlända och asylsökande HBTQ-personer
Kiruna IF, det första HBTQ-certifierade hockeylaget i Sverige
Christer Fällman, grundare av Sveriges första och enda seniorbonede för HBTQ-personer
Jenny Söderstrand, projektledare nya Egalia i Skärholmen, RFSL's ungdomsverksamhet

Yolanda Aurora Bohm Ramirez, spoken word artist, har skrivit och läser sin text om temat Vi Behövs

Ordförande Vix Herjeryd om årets tema
”Årets tema är valt som ett avstamp i samtiden där vi kan stanna upp tillsammans och känna stolthet och samhörighet utifrån den kraft vi som community besitter och den förändring vi skapar. Vi uppmärksammar historiska hjältar som gått före, hjältar idag, nära oss och långt borta, och vi blickar framåt. Vi hoppas se många spännande initiativ i sommar kopplat till detta tema, som kommer genomsyra alla delar av vår festival 2019."

Filmen är producerad av produktionsbolaget Brusewitz studios

Se videon här

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Under 2019 arrangeras Stockholm Pride mellan den 29 juli till 3 augusti.