Stonewall-ägare och Jämställdhetsminstern invigningstalar

Stockholm Pride presenterar stolt årets invigningstalare som är en blandning av aktivister, minister, historia och nutid. Åsa Lindhagen, Paloma Halén Román, Jon Voss och Stacy Lentz inviger i år Pride House och Pride Park.

Den 29 juli drar årets upplaga av Stockholm Pride igång med invigning i Pride House på Clarion Hotel Stockholm i Skanstull. Pride House, plattformen för demokratiska samtal och diskussioner om aktuella ämnen för HBTQ-personers vardag, invigs med hjälp av Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen och Paloma Halén Román, ordförande för föreningen Trans Fest Stockholm.

Åsa Lindhagen är jämställdhetsminister och minister med ansvar för arbetet mot diskriminering och segregation. Åsa är det första kvinnliga statsrådet i Sverige som är öppet hbtq.
”För mig är Pride en folkfest och en plats för att fira framgångar för hbtq-rörelsen men också en plattform för att föra kampen framåt. Som ansvarig minister kommer jag att fortsätta driva på för reformer som stärker hbtq-personers rättigheter.”

Paloma Halén Román är filmvetare och popkulturexpert. Förutom ordförandeskapet i Trans Fest har Paloma varit samtalsledare för Transit, en stödgrupp för unga transpersoner

Till invigningen av Pride Park onsdag 31 juli talar Jon Voss, förlagschef på QX förlag och Stacy Lentz, HBTQ-aktivist och delägare i Stonewall Inn i New York.

Jon Voss har medverkat i och arbetat med svensk gay/hbtq-media sedan slutet av 70-talet och är idag Förlagschef på QX. Han var en av de som deltog vid ockupationen av Socialstyrelsen 1979 och har varit aktiv med Frigörelseveckor och Stockholm Pride sedan dess. I det internationella arbetet har han varit engagerad i föreningen Homosexuella mot Apartheid, ILGA och är idag ordförande i Regnbågsfonden.

Stacy Lentz är idag delägare i Stonewall Inn, baren på Christoffer Street i New York där HBTQ- och Priderörelsen startade för 50 år sedan. Hon är också ledare för Stonewall Inn Gives Back initiative, en organisation som jobbar med stöd och assistans till platser i USA där jämlikheten inte har kommit lika långt.

Invigningen i Pride House äger rum 29 juli kl 12.00 på Clarion Hotel Stockholm och invigningen i Pride Park startar kl 18.00 på Östermalms IP.

För intervjuförfrågningar eller andra frågor, kontakta press@stockholmpride.org

Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Under 2019 arrangeras Stockholm Pride mellan den 29 juli till 3 augusti.