Succéinvigning Pride Park  - onsdagen i bilder

Med stor blandning av glitter, allvar och en och annan high kick invigdes Pride Park igår med Mel C och Icona Pop som avslutning.

Pride Park invigdes med tal som alla lyfte hur vi fortfarande behövs trots 50 år av aktiv Priderörelse, både i Sverige och internationellt. Ordförande Vix Herjeryd, Jon Voss som satt på trappan till socialstyrelsen för 40 år sedan och Stacy Lentz som är delägare i Stonewall Inn framförde sina erfarenheter av med- och motgångar.

"Jag står här tillsammans med alla er på en fotbollsplan ägd av Stockholm Stad, för att manifestera våra rättigheter, alla människors lika värde och få vara norm för en stund. I många andra länder runt om i världen finns inga fotbollsplaner där vi är välkomna". Ordförande Vix Herjeryd

Kvällen fortsatte med prisutdelning, bland annat FPES, Föreningen för transpersoner, som delade ut hederspris till Julle som lyft gett ett ansikte åt frågan om barn, idrott och identitet. Cherry Wilder och Stockholms Gaykör framförde Regnbågssångnen efer en tyst minut för alla vi förlorat i kampen mot AIDS.

Med karatesparkar och glitter tog Mel C och Sink the Pink kvällen vidare med hits från förr, Spice Girls-favoriter och helt nya nummer. Icona Pop tog över scenen sista timmen och avslutade en färgstark, röjig spelning med gästspel av Mel C på dunderhiten "I love it"

"Under New York Pride tidigare i sommar talade en 12-årig transtjej, Rebekah Bruesehoff. Hon uppmanar oss att vara som glitter. Att sprida oss och hamna överallt och aldrig försvinna. Hon säger att vi tillsammans som miljoner glitterkorn ska vara förändringen vi vill se, och vara hoppet. För ett sämre samhälle för hbtq-personer blir ett sämre samhälle för alla". Ordförande Vix Herjeryd.

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Under 2019 arrangeras Stockholm Pride mellan den 29 juli till 3 augusti.