12 Years a Slave inviger Stockholms filmfestival 2013

Steve McQueens historiska drama inviger Stockholms filmfestival och deltar i den prestigefyllda tävlingssektionen ”Stockholm XXIV Competition”, där den är nominerad till den 7,3 kilo tunga bronshästen för ”Bästa film”.

12 Years a Slave är ett hjärtgripande historiskt drama baserat på Solomon Northrups självbiografi. En fri svart man kidnappas från sin familj i New York och säljs in i slaveri. Genom Northrups ögon får vi en inblick i de grymheter som slaveriet medförde i 1850-talets Louisiana.

För manus står John Ridley som kommer att finnas på plats under festivalen och är nominerad till Aluminiumhästen i kategorin ”Bästa manus”. Filmens regissör, Steve McQueen, fick på 90-talet uppmärksamhet inom konstvärlden med sina videoinstallationer. Båda hans tidigare långfilmer Hunger (2008), om den irländska hungerstrejken 1981, och Shame (2011), med Michael Fassbender i övertygande roll som sexmissbrukare, har tidigare visats på Stockholms filmfestival och deltagit i tävlingssektionen. Hunger tilldelades 2008 priset för ”Bästa regidebut”.

I 12 Years a Slave återkommer Michael Fassbender, nu i rollen som sadistisk plantageägare. Fassbender är tillsammans med brittiske skådespelaren Chiwetel Ejiofor (Solomon Northrup) flitigt återkommande namn i förhandssnacket kring kommande Oscarsnomineringar. Bland övriga skådespelare i filmen ser vi bland annat Lupita Nyong'o, Benedict Cumberbatch, Paul Giamatti och Brad Pitt.

Filmen har biopremiär årsskiftet 2013/14 och distribueras av AB Svensk Filmindustri.

Johnny Nylund
tel: 072-914 6005 alt.
Fanny Westin
tel: 073-774 9415

Stockholms 24:e internationella filmfestival 6-17 november 2013
Stockholms filmfestival startade 1990 och är en av norra Europas främsta. Under festivalen visar vi 180 filmer från mer än 50 länder. Utöver det arrangerar vi också exklusiva förhandsvisningar året om, Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior, en festival för barn och unga mellan 6 -16 år som äger rum 7-12 april 2014.