2014 års Stockholm Lifetime Achievement Award tilldelas regissören Mike Leigh

I år går Stockholm Lifetime Achievement Award till en av Europas mest exceptionella regissörer, Mike Leigh. I samband med premiärvisningen av hans senaste film Mr. Turner kommer Leigh att ta emot Bronshästen och möta publiken under ett exklusivt Face2Face-seminarium.

Motivering: I de filmer Mike Leigh regisserar, får åskådaren ta del av färgstarka och fulländade livsöden, där skådespelarna inte spelar en karaktär utan uppfattas som livs levande människor. Årets Lifetime Achievement Award tilldelas en filmskapare med modet att skildra excentriska konstnärer, abortörer och människotyper andra undviker. Mike Leigh är en exceptionell regissör och den improviserade konstens mästare.

Brittiske Mike Leigh är en av de främsta europeiska regissörerna, och har i över 40 år skapat filmer som hyllats av både kritiker och publik. Han debuterade 1971 med filmen Bleak Moments, och har bland annat belönats med Guldpalmen i Cannes för Hemligheter och lögner (1996) samt Guldlejonet för Vera Drake (2004) vid Filmfestivalen i Venedig.

Leigh gästar Stockholms Filmfestival i sällskap av Marion Bailey som spelar en av huvudrollerna i hans senaste film, Mr. Turner (2014). Filmen skildrar den storslagne, om än excentriske brittiske konstnären J.M.W. Turners sista kvartssekel i livet (1775-1851).

Mr. Turner var uttagen i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes tidigare i år där den hyllades av en enad kritikerkår och Timothy Spall belönades med priset för bästa manliga huvudroll.

Om filmen

Djupt påverkad av faderns död och älskad av en hushållerska som han tar för givet och utnyttjar sexuellt, inleder Turner en nära relation med en hyresvärdinna i Chelsea. Under denna tid reser han, målar, frotterar sig med landets aristokrati, besöker bordeller och är en populär om än omstridd ledamot av The Royal Academy of Arts. Den excentriske Turner låter sig även bindas fast vid masten till ett fartyg för att kunna måla en snöstorm och är både hyllad och avskydd av såväl allmänheten som kungligheter.

I rollerna: Timothy Spall, Dorothy Atkinson, Marion Bailey, Paul Jesson, Lesley Manville, Martin Savage, Ruth Sheen.

Premiärvisning av Mr. Turner och efterföljande Face2Face med Mike Leigh äger rum 8 november. Distributör: AB Svensk Filmindustri

Filmen har svensk biopremiär 25 december.

Stockholm Lifetime Achievement Award tilldelas en inom film verksam person vars livsverk Stockholms filmfestival vill belysa och hedra. Det prestigefyllda priset i form av den 7,3 kilo tunga Bronshästen – världens tyngsta filmpris – är en parafras på den svenska dalahästen och är skapad av formgivaren Fredrik Swärd. Priset har tidigare tilldelats storheter som Claire Denis, Susan Sarandon, Roman Polanski, Lauren Bacall och David Lynch.

Christel Lindgren, tel: 0735-194713 alt. Felix Bergenholtz, tel: 072-2521462

Stockholms 24:e internationella filmfestival 5-16 november 2014 Stockholms filmfestival startade 1990 och är en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 180 filmer från mer än 50 länder. Utöver det arrangerar vi också exklusiva förhandsvisningar året om, Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior, en festival för barn och unga mellan 6-16 år som äger rum i april 2015.