Biljetterna till Gentlemen släpps en vecka tidigare

Tisdag 7 oktober kl 12.00 släpps biljetterna till Europapremiären av filmen Gentlemen, en vecka tidigare än ordinarie biljettsläpp till Stockholms internationella filmfestivals övriga filmer. Filmen är regisserad av Mikael Marcimain och baserad på Klas Östergrens kritikerhyllade kultroman om excentrikern Henry Morgans osannolika liv.

Biljetterna till Europapremiären av Gentlemen släpps 7 oktober kl 12.00, och filmen visas på Skandia 5 november kl 18.00. Det är en vecka före ordinarie biljettsläpp till Stockholms internationella filmfestivals övriga filmer den 14 oktober. Det är en red carpet-premiär, med mingel, drinkar och regissören Mikael Marcimain kommer att närvara för att presentera filmen för publiken.

Filmen Gentlemen, baserad på Klas Östergrens kultroman, är en virvlande och böljande berättelse om vapenhandel, människosmuggling, kärlek, Görings gamla säng och en begraven guldskatt.
I huvudrollerna ser vi David Dencik (Hotell, Vi är bäst, Call Girl, A Royal Affair, The Girl With the Dragon Tattoo, Tinker Tailor Soldier Spy, Lasermannen), David Fukamachi Regnfors (Hotell, Call Girl), Ruth Vega Fernandez (Call Girl, Kyss mig, Upp till kamp) och Sverrir Gudnason (Monica Z, Hur många lingon finns det i världen, Upp till kamp).

Gentlemen deltar i den prestigefyllda tävlingssektionen ”Stockholm XXV Competition” där den är nominerad till den 7,3 kilo tunga bronshästen för ”Bästa film”.

Filmen har planerad biopremiär över hela landet 5 december 2014 och distribueras av AB Svensk Filmindustri.

Christel Lindgren, presschef

Tel: 0735-194713

Felix Bergenholtz, pressekreterare

pressassistent@stockholmfilmfestival.se

Tel. kontoret: 08-677 50 14

Stockholms 25:e internationella filmfestival 5-16 november 2014

Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 190 filmer från mer än 50 länder. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior som äger rum den 13-18 april 2015.