Festival on Demand utökas med kortfilmssektion

Förra årets succé med Festival on Demand och Telia Film Award, ett pris som instiftats för att främja kvalitetsfilm utan distribution, fortsätter och i år utökas utbudet med en kortfilmssektion bestående av de nominerade till 1 km film-stipendiet.

– Vi vill göra det möjligt att gå på festivalen utan att vara i stan. Därför blir även i år delar av Stockholms filmfestival tillgänglig för Telias över 430 000 tv-kunder. I år presenterar vi dessutom en kortfilmsfestival on demand, med ny spännande svensk kortfilm som normalt inte når den stora publiken, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Det tio utvalda långfilmerna i Festival on Demand saknar i dagsläget svensk distribution och tävlar även i år om Telia Film Award och en prissumma på 100 000 kronor som går till distributören som plockar upp filmen i Sverige och annars till filmens regissör och producent. Priset ska uppmuntra till distribution av kvalitetsfilm i Sverige. Vinnaren utses av en jury som består av regissören Tova Magnusson, Elin Larsson chefredaktör för filmtidningen Cinema och skådespelaren Torkel Petersson. Förra året gick priset till Miss Kicki av Håkon Liu som efter vinsten plockades upp för svensk distribution.

– Vår målsättning är att nå ut till en så bred publik som möjligt och bidra till att kvalitetsfilm får svensk distribution. I år är det dessutom väldigt roligt att Telia går in och stödjer svensk kortfilm, säger festivalchef Git Scheynius.

Filmerna i Festival on Demand visas efter premiär på Stockholms filmfestival i Videobutiken i Telias digital-tv och på så sätt blir delar av festivalprogrammet tillgängligt för hela landet. I år utökas programmet med en kortfilmssektion med tio svenska filmer av högsta kvalitet. Filmerna kommer från tävlingen 1 km film, som lyfter fram Sveriges unga regissörer.

För mer information om festival on Demand-filmerna se www.stockholmfilmfestival.se/telia och festivalappen.

Anna-Clara Olofsson
Presschef
presschef@stockholmfilmfestival.se
Irini Siga

Stockholms 21:a internationella filmfestival 17-28 november 2010
Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av de främsta filmfestivalerna i Europa. Festivalen äger rum varje år i november med över 180 filmer från mer än 50 länder. Stockholms filmfestival är mycket mer än film i november, med exklusiva förhandsvisningar året om, Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior, en festival för barn och unga mellan 6 och 16 år som arrangeras 19-24 april 2010.