Fyra starka kandidater klara för Stockholms filmfestivals långfilmstipendium

Produktionsstöd värt dryga fem miljoner kronor – det är vad vinnaren av långfilmstipendiet tilldelas. Fyra kandidater har korats och nu fortsätter juryarbetet med att utse det projekt som når hela vägen fram.

Stockholms filmfestivals Långfilmstipendium riktar sig till kvinnliga regissörer med högst två långfilmer i bagaget. Vinnarprojektet får ett ekonomiskt stöd värt 5,4 miljoner kronor. Filmen får sedan världspremiär på Stockholms filmfestival och distribueras av NonStop Entertainment. Dessutom får filmen On demand-premiär i Telias digitala videobutik och kan då ses på såväl TV som smartphones och surfplattor redan två veckor efter biografpremiären.

– Stipendiet är ett av de största i sitt slag och genom denna satsning ger vi förutsättningar för nya röster att komma fram och göra sig hörda, säger festivalchefen Git Scheynius.

Vinnaren av årets stipendium tillkännages vid Stockholms filmfestivals prisutdelning på Berns den 15 november.

De nominerade bidragen 2013:

Oron
En fastighetsmäklare i Stockholms innerstad bryter sig loss från sitt ordnade liv – driven av en övertygelse om att en global kollaps är nära bosätter han sig på landet.

Regissör: Terese Andrén
Manus: Terese Andrén och Malin Marmgren
Producent: Mimmi Spång och Rebecka Lafrenz
Produktionsbolag: Garagefilm International AB

She's Wild Again Tonight

En modern Fröken Julie med Jens Lekman och Alexandra Dahlström som skruvade versioner av sig själva i en granskning av ”den unga medvetna sfären”.

Regissör: Fia-Stina Sandlund
Manus: Josefine Adolfsson och Fia-Stina Sandlund
Producent: Tobias Janson
Produktionsbolag: Story AB

Värsta Maffian
”Vi är ju värsta polarna, vi delar på allt, eller hur?” En gangsterkomedi om två kompisars längtan efter respekt.

Regissör: Malou Schultzberg
Manus: Santiago Gil
Producent: Leif Mohlin och Helene Mohlin
Produktionsbolag: MINT

Wasted

En förlorad tonårings försök att överleva ett sista år av kaos, dekadens och livsfarliga impulser. Från manusförfattaren bakom Call Girl.

Regissör: Marietta von Hausswolff von Baumgarten
Manus: Marietta von Hausswolff von Baumgarten
Producent: Helle Ulsteen
Produktionsbolag: Scandinavian Lovers AB

Om Stockholms filmfestivals Långfilmstipendium

Stipendiet syftar till att uppmuntra ny svensk regitalang och lyfta kvinnliga regissörer. Initiativtagare till stipendiet är Stockholms filmfestival med Telia som huvudfinansiär och med produktionsstöd av Svenska Filminstitutet, Europa Sound and Vision, Dagsljus och SVT. Den färdiga filmen har världspremiär på Stockholms filmfestival, distribueras i alla fönster av NonStop Entertainment i hela Norden och Baltikum. 14 dagar efter svensk biopremiär visas den exklusivt i Telias premium on demand-tjänst.

Läs mer här!

Johnny Nylund
tel: 072-914 6005 alt.
Fanny Westin
tel: 073-774 9415

Stockholms 24:e internationella filmfestival 6-17 november 2013
Stockholms filmfestival startade 1990 och är en av norra Europas främsta. Under festivalen visar vi 180 filmer från mer än 50 länder. Utöver det arrangerar vi också exklusiva förhandsvisningar året om, Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior, en festival för barn och unga mellan 6 -16 år som äger rum 7-12 april 2014.