Juryns ordförande 2010 Holly Hunter

Holly Hunter, en av vår tids modigaste och mest mångfasetterade skådespelerskor, leder årets tävlingsjury som avgör vilken film som belönas med den prestigefyllda Bronshästen. Dessutom får festivalpubliken en chans att träffa henne i ett särskilt Face2Face.

– Jag känner mig hedrad över uppdraget att i år få leda Stockholms filmfestivals jury och jag är extra glad över att festivalen detta år hyllar den banbrytande filmskaparen Gus Van Sant. Jag ser fram emot att träffa de andra medlemmarna i juryn och att tillsammans med dem se och diskutera filmer i världsklass. Jag har aldrig varit i Stockholm tidigare men får nu möjligheten att bli hänförd av en stad och ett land som bidragit så mycket till världens film, meddelar Holly Hunter.

Holly Hunter gjorde sin första huvudroll i bröderna Coens Arizona Junior 1987 och slog igenom samma år med den romantiska komedin Broadcast News. 1994 vann hon en Oscar för sin huvudroll i Pianot men hon var även nominerad i birollsklassen för Sydney Pollacks The Firm. Hon har länge samarbetat med bröderna Coen, senast i O Brother, Where Art Thou.

– Holly Hunter har ett omvittnat intresse för independentfilm vilket gör henne perfekt som ordförande för årets jury. Dessutom är hon en unik skådespelerska som alltid lyckas göra det udda och excentriska levande, säger festivalchef Git Scheynius.

Holly Hunter har flera gånger synts på vita duken under Stockholms Filmfestival. 1996 kunde besökarna på festivalen se henne i David Cronenbergs provocerande drama Crash. 2003 visades tonårsskildringen Tretton där hon gjorde en strålande insats i rollen som frustrerad mamma till huvudpersonen Tracy, en roll som hon blev Oscarsnominerad för. 2005 medverkade hon i Rodrigo Garcías Nine Lives. Senast sågs Holly Hunter i TNT’s dramaserie Saving Grace. Insatsen gjorde henne nominerad till Emmy Award, Screen Actors Guild Award och Golden Globe för Bästa kvinnliga huvudroll i dramaserie.

I Stockholm XXI Competition deltar uppemot 20 filmer. Stockholms filmfestival strävar ständigt efter att låta nya stjärnor födas på filmhimlen. I tävlingen medverkar regissörer som regisserat endast en, två eller tre filmer tidigare. Juryn består av fem medlemmar som under festivaldagarna i november kommer att utse vinnare i sju olika kategorier: Bästa film, Bästa debuterande regissör, Bästa foto, Bästa kvinnliga skådespelare, Bästa manliga skådespelare, Bästa manuskript och Bästa originalmusik. Tidigare mottagare av priset för bästa film är Quentin Tarantino, Lars von Trier, Courtney Hunt och under senaste festivalen Yorgos Lanthimos.

Den 21:a upplagan av Stockholms filmfestival arrangeras 17-28 november 2010.

Pressbilder: Gå in på www.stockholmfilmfestival.se (användarnamn: press2010 lösenord: stockholm)

För mer information se vår webbplats: www.stockholmfilmfestival.se eller kontakta pressavdelningen!

Presskontakt:
Anna-Clara Olofsson                                        Irini Siga
Presschef                                                           Pressekreterare
08 - 677 50 54                                                   08-677 50 54
070 - 583 57 01                                                 073-751 36  62
presschef@stockholmfilmfestival.se                press@stockholmfilmfestival.se

Stockholms 21:a internationella filmfestival 17-28 november 2010
Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av de främsta filmfestivalerna i Europa. Festivalen äger rum varje år i november med över 180 filmer från mer än 50 länder. Stockholms filmfestival är mycket mer än film i november, med exklusiva förhandsvisningar året om, Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior, en festival för barn och unga mellan 6 och 16 år som arrangeras 19-24 april 2010.