LEGO ny huvudsponsor för Stockholms filmfestival Junior

Stockholms filmfestival Junior är mycket stolta över att kunna presentera leksaksföretaget LEGO som vår nya huvudsponsor.  Både Junior och LEGO arbetar aktivt för att engagera och stimulera barns fantasi och vi ser framemot att tillsammans kunna göra 2012 års Juniorfestival till ett en kreativ mötesplats för barn och unga.

Stockholms filmfestival Junior har som mål att visa kvalitetsfilm från hela världen för barn och unga, film som sällan når den vanliga biorepertoaren. Vi vill att barn och unga ska ha samma möjlighet att se kvalitetsfilm som vuxna och vill samtidigt ta tillvara deras kreativitet och ge dem möjligheten att själva uttrycka sig och skapa film.

-       Vi har sett att barn använder bland annat LEGO för att animera sina filmer, under de år då vi har arbetat med våra filmverkstäder. Det är därför mycket inspirerande att nu gå vidare och fördjupa det samarbetet med LEGO, säger Git Scheynius, festivalchef på Stockholms filmfestival.

Den 7-12 maj är det dags för den trettonde upplagan av Stockholms filmfestival Junior och nu är det klart att leksaksföretaget LEGO går in som huvudsponsor.

-       Det känns helt rätt att LEGO tillsammans med Stockholms filmfestival Junior under 2012 går samman för att främja, engagera och stimulera barnens kreativitet och samtidigt ge dem möjlighet att njuta av bra film. Med vår historik och en ljus framtid inom filmproduktion så är vi på LEGO stolta över att vara huvudsponsor till detta evenemang, säger John Andersson, marknadschef på LEGO Sverige.

Stockholms filmfestival Junior är en sex dagar lång filmfest för alla unga filmälskare, med filmer från hela världen som är skräddarsydda för en publik mellan 6-16 år. Filmvisningarna är gratis för alla barn och unga och sedan starten år 2000 har Junior visat närmare 300 kvalitetsfilmer på några av Stockholms vackraste biografer.

Lisa Evertsson Norrevik

pressansvarig Stockholms filmfestival

08-677 50 25, 0704012202

lisa@stockholmfilmfestival.se

Stockholms 23:a internationella filmfestival 7-18 november 2012
Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av de främsta filmfestivalerna i Europa. Festivalen äger rum varje år i november med över 180 filmer från mer än 50 länder. Stockholms filmfestival är mycket mer än film i november, med exklusiva förhandsvisningar året om, Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior, en festival för barn och unga mellan 6 och 16 år som arrangeras 7-12 maj 2012.