Mer än bara film på Stockholms filmfestival

Den 20 november startar Stockholms filmfestival och pågår sedan i elva dygn. Förutom att 170 filmer har premiär under festivalen, får även publiken möjligheten att gå på fester, Face2Face, seminarier, filmquiz och mycket mer. Vi gör Stockholm lite roligare helt enkelt. Ofta gratis dessutom!

Öppningskvällen
Torsdagen den 20 november drar festivalen igång vilket också ger skäl till en ordentlig invigningsfest. Efter kvällens invigningsfilm är det helt enkelt på Spy Bar som gäller! Temat för festen är just filmen ”The Brothers Bloom”, så du kan vänta dig ett riktigt interkontinentalt party. Kvällen till ära spelar The Soundtrack Of Our Lives live och Dj Härja, Smalltown Assembler och Patrick Fiske vänder skivor, natten lång. Kommer du dessutom i god tid bjuds du på dryck i baren.
Pris: 120kr, 100kr för Stockholms filmfestivals medlemmar
Åldersgräns: 20 år

Festivalfest på Söder
Den 21 november intar Stockholms filmfestival söder och Restaurang Ljunggren på Götgatsbacken. Med kända ansikten i DJ-båset och schyssta priser i baren (mot uppvisande av festivalkort) är det din chans att toppa helgen.

Fest på Debaser Slussen
Fredagen den 21 november, kl. 20-03 håller succéklubben What We Do Is Secret igång på Debaser Slussen. Festivalen till ära har de dessutom filmtema och visar filmerna i årets ifestival-sektion, skivor spelas av Alexandra Dahlström, som är aktuell med två filmer på festivalen, tillsammans med DZ Denimzine. Inte nog med det, två heta liveband står på scen, Twisted Wheel (UK) och Rock n Roll Adventure Kids (US). (OBS! Presenter till de första 20 personerna, mot uppvisande av festivalkort. Och dessutom en andra massa överraskningar.)

Fest på Nordic Light Hotel
Lördagen den 22 november blir det stor fest på festivalhotellet Nordic Light Hotel. Under kvällen uppträder kompositören Jon Rekdal, Emmakjell och Shang spelar disco, r&b och annat. Festen arrangeras i sammarbete med Warner Brothers 85-årsjubileum och de första 200 gästerna bjuds på dryck. Alla är välkomna men för att vara säker på att få plats O.S.A till nordic@stockholmfilmfestival.se senast den 21 november.

Filmquiz
Tisdagen den 25 november kan du briljera med dina film- och festivalkunskaper i Stockholms filmfestivals eget filmquiz. Tävla i lag om två med både breda och obskyra filmkunskaper och vinn fina priser från Stockholms filmfestival och Nordic Light Hotel. Anmäl ditt lag på plats senast 19.30 i Light Factory, på Nordic Light Hotel. Quizledare är Nanuschka Yeaman

fLiM Stockholm
Den 26 november gästar Ambientbaren fLiM Nordic Light Hotel. Det blir en kväll fylld av ambient, elektronika och videokonst med start kl 20.00. För musiken står Kristoffer Karlsson (resident DJ Kliin).

Stockholms filmfestivals prisutdelning
Lördagen den 29 november firar vi slutet av festivalen och i vanlig ordning är det dags för den årliga prisutdelningen. Nytt för i år är att den hålls på Dansens Hus vilket gör att vi släpper 200 exklusiva biljetter. Var med när Bronshästen delas ut till festivalens bästa film och se vinnarna ta emot övriga priser. Presentatörerna kommer ur toppskiktet av den svenska skådespelareliten. Innan prisutdelningen bjuds du på mingel och dryck i foajén.
När: Lördag 29/11 kl 18.15
Var: Dansens Hus, Barnhusgatan 12-14 (närmsta T-bana, T-centralen)
Pris: 225kr (du måste vara medlem i Stockholms filmfestival och ta med ditt festivalkort)

Utställning – ”Biografen i Kabul”
När fotografen Martin von Krogh var i Kabul tidigare i år fick han tillstånd att fotografera och på så sätt föreviga stämningen på en liten biograf vid namn Pameer, som ligger i den äldre delen av Kabul där en gång frontlinjen gick i kriget mot ryssarna. Passa på och upplev denna intressanta utställning innan du ser en specialvisning av Barmak Akbars debut ”Kabuli Kid”, ett drama med en dokumentär känsla om ett hittebarn i Kabul.
När: 20-30 nov
Var: Biografen Grand, Sveavägen 45

Modeinstallation
I samband med Stockholms filmfestivals Fashionday och visningarna av "Valentino: The Last Emperor” med Emil Klangs modehommage ”Disappearing” som förfilm visas även en modeinstallation med bland andra Sandra Backlund, JoJo & Malou, Bea Szenfeld, Ida Sjöstedt, Julian Red, Josefina Lar och Permanent Vacation – allt på Skandiabiografen.
När: 22/11 kl.12.30
Var: Skandia

Reflexions med Jon Rekdal
I år är det den mångfacetterade Jon Rekdal som tar flyget från New York till Stockholm för att bjuda Stockholms filmfestivals publik på en tredimensionell bioupplevelse i form av en konsert för film och orkester. Till sin hjälp har han tagit kända och okända ansikten från USA och Sverige och filmat på fyra kontinenter en samling delvis dramatiserade betraktelser av vår samtid till egna texter samt texter av Pound, Racine, Strindberg mfl.
När: 27/11 kl. 17.00
Var: Grand 1

Festivalbarer
Under festivalen är Nordic Light Hotel den självklara mötesplatsen, men mot uppvisande av festivalkortet får du även schyssta priser på våra andra festivalbarer.
Nordic Light Hotel, Vasaplan 7
T-baren/Cocktailbaren på Hotell Diplomat, Strandvägen 7
Reisen, Skeppsbron 12
Galways, Kungsgatan 24 (precis bredvid Saga)
Cabaret, Barnhusgatan 12
Restaurang Ljunggren, Götgatan 36

Work in Progress
I "Work in Progress" presenterar vi sju spännande svenska filmer i produktion just nu. Se delar ur filmerna före alla andra, lyssna på och ställ frågor till regissörerna, mitt i arbetet. Du behöver inte festivalkort för att gå på Work in Progress och de är helt gratis! Om du vill vara säker på att få en plats bör du reservera en biljett på www.stockholmfilmfestival.se eller på Kulturhuset. Alla "Work in Progress" är på Grand 2.

”I taket lyser stjärnorna”
21 november kl. 13.30-14.30
Med Lisa Siwe (regi), Anders Landström (producent)
Jenna slits mellan sitt spirande tonårsliv och sin sjuka mamma som riskerar att dö. Mellan dessa poler måste hon finna sig själv.

”I skuggan av värmen”
24 november kl. 14.30-15.30
Med Beata Gårdeler (regi), Karin Arrhenius (manusförfattare), Anna Croneman (producent)
I skuggan av värmen är Beata Gårdelers filmatisering av Lotta Thells roman om Eva – väktare i centrala Stockholm med tre kanyler i fickan. I tjänsten träffar hon polisen Erik och de blir förälskade.

”Original”
24 november kl. 16.00-17.00
Med Antonio Túblen & Alexander Brøndsted (regi)
Henry inser att han levt sitt liv som en blek kopia – inte som ett härligt original. När han sparkas från bankjobbet drar han med nye polaren Jon till Spanien för att öppna en bar – först måste han bara kidnappa morsan från mentalsjukhuset.

”Prinsessa”
26 november kl. 16.30-17.30 #609
Med Teresa Fabik (regi), Sandra Harms (producent)
Teresa Fabiks (Hipp hipp hora) nya film Prinsessa handlar om 18-åriga Maja som bor i en bonnig storstad och drömmer om att bli en stjärna. Och att alla ska se vilken fantastisk människa hon är. Det är bara lite svårt att se då Maja är kraftigt överviktig, klumpig och socialt missanpassad.

”Guidance”
27 november kl. 15.00-16.00 #705
Med Johan Jonason (regi), Mimmi Spång (producent)
I Johan Jonasons Guidance spårar ett motivationsläger ur. Metoden är alldeles för underlig.

”Karaokekungen”
27 november kl. 16.00-17.00
Med Petra Revenue (regi), Dino Jonsäter (klippare), Annika Hellström och Martin Persson (producenter)
Karaokekungen är en roadmovie mellan Göteborg och Norrland och handlar om kärlekstörstande Pirko som ingen lägger märke till hur mycket han än anstränger sig.

”Shelter”
28 november kl. 13.30-14.30
Med Måns Mårlind, Björn Stein (regissörer)
Det är stjärnspäckat när svenska duon Mårlind/Stein gör Hollywooddebut med Julianne Moore och Jonathan Rhys Meyers i skräckthrillern Shelter.

Dessutom
För mer information och det allra senaste om festivalen se www.stockholmfilmfestival.se
Pressbilder
www.stockholmfilmfestival.se, klicka på ”press” (användarnamn: press2008, lösenord: stockholm)