Shima Niavarani och Gustaf Norén gör huvudrollerna i Fia-Stina Sandlunds långfilm She's Wild Again Tonight

I dag startar inspelningen av den tredje långfilmstipendiefilmen She's Wild Again Tonight av Fia-Stina Sandlund i en industrilokal någonstans i världen. Scenkonstgeniet Shima Niavarani, Mando Diaos Gustaf Norén och debuterande Jon Coombs spelar i dramat som manusförfattarna Fia-Stina Sandlund och Josefine Adolfsson beskriver som "en operation i Strindbergs Fröken Julie". She's Wild Again Tonight kommer att ha världspremiär på Stockholms filmfestival i höst.

- Det Shima, Gustaf och Jon kommer behöva göra är både utlämnande och utmanande, och kräver dessutom en känsla för humor. Jag är oerhört tacksam över att få jobba med tre så pass medvetna och geniala artister. Jag vet att de kommer att ta med sig rent guld in på inspelningen, säger regissör Fia-Stina Sandlund.

She's Wild Again Tonight är en operation i Strindbergs Fröken Julie, skriven av Fia-Stina Sandlund och Josefine Adolfsson och producerad av Tobias Janson på produktionsbolaget Story. Med stöd av Stockholms filmfestivals långfilmstipendium och Svenska filminstitutet. Filmen distribueras i Norden av NonStop Entertainment och får digital distribution genom Telia.

- Vi ser fram emot produktionen av She’s Wild Again Tonight som är den tredje filmen i vår satsning på kvinnliga regissörer, vilket har gjorts möjligt tack vare Telias filmsatsning, säger Git Scheynius, festivalchef.

She's Wild Again Tonight kommer att ha världspremiär på Stockholms filmfestival i november 2015, och får därefter biopremiär över hela landet under vintern 2015/2016. Två veckor efter biopremiären kommer den att visas i Telias Filmbutik.

Om Stockholms filmfestivals långfilmstipendium:

Tillsammans med NonStop Entertainment, Telia, Svenska Filminstitutet, Sveriges Television, Europa Sound & Vision och Dagsljus, instiftade Stockholms filmfestival år 2011 tre långfilmstipendier för kvinnliga regissörer, med syfte att lyfta fram kvinnliga talanger i början av sin karriär.

Regissörerna som tilldelats stipendiet har som mest gjort två tidigare spelfilmer och producenterna är verksamma på ett etablerat produktionsbolag, registrerat och verksamt i Sverige. Långfilmstipendiet är unikt i sin form och det första i sitt slag där en filmfestival tagit initiativ till att producera långfilm. Att parterna i stipendiet innehåller både näringsliv, kulturell organisation och offentliga stöd är också en styrka.

De tre filmer som tilldelats stipendiet är Sofia Norlins Ömheten, Amanda Adolfssons Unga Sophie Bell och Fia-Stina Sandlunds She's wild again tonight.

För mer information, eller intervjuförfrågningar, kontakta: Sofia Dahlén, NonStop Entertainment sofia@etpr.se, 073 540 52 47

För mer information om stipendiet, kontakta: Jonna Cornell, Stockholms filmfestival, jonna@stockholmfilmfestival.se, 08-677 50 78

Stockholms 26:e internationella filmfestival 11-22 november 2015

Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi över 200 filmer från 60 länder. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior som äger rum den 13-18 april 2015.