Stockholm Visionary Award 2009 går till en visionär regissör och en producent med visioner - Luc Besson

Stockholm Visionary Award tilldelas regissören Luc Besson. Han kommer personligen till Stockholms filmfestival för att mottaga utmärkelsen och den 26 november möter han publiken vid ett särskilt Face2Face.

Motivering: Luc Besson, en renässansman som gjort outplånligt intryck i filmens värld som manusförfattare, regissör och producent. Han har obevekligt utforskat nya världar och tagit med oss på en personlig resa från underjordiska tunnelbanesystem till havets botten, från djupaste rymden och in i sagornas värld. Luc Besson är definitivt en visionary. Luc Besson föddes 1959 i Paris och tillbringade sin uppväxt på resande fot med sina föräldrar som båda arbetade som dykinstruktörer. Precis som flera av hans karaktärer så föredrar Besson handling framför prat och finner sitt uttryck i ett starkt och minnesvärt bildspråk. Från "Subway" till kärlekshistorien "Det stora blå", som omhuldades av en hel generation. I "Leon" och "Nikita" kombinerar han de amerikanska actionfilmernas extravaganser med fransk känslighet. Han har också gjort den apokalyptiska science fiction-filmen "Det femte elementet" och den episka tolkningen av det franska helgonet i "Jeanne d'Arc". År 2000 etablerade han produktionsbolaget Eurocorp som idag är ett av Frankrikes största och mest expansiva. Just nu håller han på att färdigställa den sista delen av barnfilmstriologin om Arthur och minimojerna. Den 26 november möter Luc Besson publiken på ett Face2Face. Hans film "Arthur och Maltazard" har sverigepremiär på filmfestivalen som familjegala den 28 november. Stockholm Visionary Award instiftades 2004 med målet att uppmärksamma visionärerna inom den moderna filmen. Det prestigefyllda priset i form av den 7,3 kilo tunga Bronshästen - världens tyngsta filmpris, är en parafras på den svenska dalahästen och är skapad av Fredrik Swärd. Tidigare vinnare är bland annat Todd Solondz (2004), Wes Anderson (2007) och Wong Kar Wai (2008) www.stockholmfilmfestival.se/press Användarnamn: press2009 lösenord: stockholm Presskontakt: Emelie Klein, presschef Mobil: 073-209 8474, kontor: 08-677 50 54 presschef@stockholmfilmfestival.se