Stockholms filmfestival tar nästa steg i sin digitalisering

Ända sedan starten 1990 har Stockholms filmfestival legat i den digitala utvecklingens framkant. Redan 1993 lanserade man som första filmfestival i världen en hemsida och år 2000 var man först med att producera en filmfestival på internet. Nu blir festivalen en av världens första filmfestivaler med ett helt digitalt medlems- och biljettsystem.

Stockholms filmfestival har alltid varit tidiga med användning av ny teknik. I fem år har festivalen samarbetat med den digitala byrån Bazooka, som bland annat skapat festivalens nuvarande hemsida som utnämndes till ”Årets bästa webbplats 2013” i Swedish Drupal Awards.

Till årets festival kan Stockholms filmfestival – som en av världens första filmfestivaler – presentera ett helt digitalt medlems- och biljettsystem. Från och med i år behöver inte festivalens publik något fysiskt kort för att besöka festivalen. Istället lagras medlemskapet och biljetter direkt på hemsidan och i festivalens smartphone- applikation. De fysiska korten finns fortfarande kvar, men nu räcker det alltså att ta med sig mobilen till festivalens alla biovisningar, året om.

- Filmfestivalens besökare har snabbt tagit till sig de digitala tjänster som vi hittills har utvecklat, vi tror och hoppas att det även kommer gälla det digitala medlemskortet, säger Jennifer Hagberg, projektledare på Bazooka.

Användningen av det digitala medlemskortet är redan igång och mer information finns att läsa på festivalens hemsida, www.stockholmfilmfestival.se.

Calle Strand
Tel: 08-677 50 02 / 0739-85 53 53
calle@stockholmfilmfestival.se

Stockholms 27:e internationella filmfestival 9-20 november 2016
Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 200 filmer från mer än 60 länder.  Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms filmfestival Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior i april.