Talangfulla skådespelare på uppgång nominerade till Citroën DS Rising Star

Såväl Alicia Vikander som Malin Buska har tilldelats Stockholms filmfestivals Rising Star – idag gör de båda succé internationellt. Nu är det dags för en ny stjärna att födas på filmhimlen.

Citroën DS Rising Star tilldelas en skådespelare som gjort utmärkande prestationer på film och har möjligheten att bli morgondagens stjärna. Syftet med priset är att lyfta fram skådespelare tidigt i karriären och bjuda in dem till Stockholms filmfestival där de får en chans att knyta kontakter inom filmbranschen. Förra året gick priset till Nermina Lukac, som slog igenom med hyllade Äta Sova Dö.

Ny sponsor för Rising Star är biltillverkaren Citroën, som även är leverantör av Stockholms filmfestivals officiella bil, Citroën DS3.

Det är otroligt roligt för oss att vara med och stötta Rising Star. Bilarna ur Citroën DS-serien står för att man ska våga gå sin egen väg och ha en egen personlighet, vilket vi tycker stämmer bra överens med själva tänket kring priset, säger Henrik Zielfelt, marknadschef på Citroën.

Årets Citroën DS Rising Star presenteras på Stockholms filmfestivals officiella prisutdelning den 15 november på Berns.

De nominerade är (tillsammans med ett urval filmer de har medverkat i):

Alba August (IRL), Rebecca Ferguson (Vi), Happy Jankell (IRL), Adam Lundgren (Känn ingen sorg), Edda Magnason (Monica Z), Madeleine Martin (Snabba Cash - Livet Deluxe) och Valter Skarsgård (IRL).

Läs mer om de nominerade här.

I tävlingsjuryn sitter Anna Carlson - (juryordförande), ordförande Teaterförbundet; Jan Göransson, presschef Svenska Filminstitutet; Lisa Rosengren, projektledare Film&TV-Producenterna; Krister Henriksson, skådespelare; Inga Landgré, skådespelerska.

Johnny Nylund
tel: 072-914 6005 alt.
Fanny Westin
tel: 073-774 9415

Stockholms 24:e internationella filmfestival 6-17 november 2013
Stockholms filmfestival startade 1990 och är en av norra Europas främsta. Under festivalen visar vi 180 filmer från mer än 50 länder. Utöver det arrangerar vi också exklusiva förhandsvisningar året om, Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior, en festival för barn och unga mellan 6 -16 år som äger rum 7-12 april 2014.