Unga Sophie Bell har världspremiär på Stockholms internationella filmfestival 12 november

Amanda Adolfsson tilldelades Stockholms filmfestivals Långfilmstipendium på 5,4 miljoner kronor för två år sen. Den 12 november har hennes debutfilm, Unga Sophie Bell, världspremiär.

Efter studenten börjar äntligen det hisnade livet! Så tänker bästa vännerna Sophie och Alice om den stundande flytten till Berlin. Men planerna krossas när Alice försvinner under oklara omständigheter.

Huvudrollen som Sophie görs av Felice Jankell och Hedda Stiernstedt spelar Alice. Filmen är regisserad av Amanda Adolfsson och spelades in i Skåne och Berlin. Unga Sophie Bell produceras av Gila Bergqvist Ulfung och Anna Knochenhauer på produktionsbolaget Breidablick Film. Fotograf är Guldbaggebelönade Petrus Sjövik och ljuddesigner är Guldbagge-belönade Mattias Eklund.

Det här är den andra långfilmen som produceras med hjälp av stipendiet. Den första var Sofia Norlins Ömheten, som hade premiär på Stockholms filmfestival 2013, visades på Berlins och Tribecas filmfestivaler och belönades med en Guldbagge för Bästa foto.

Unga Sophie Bell har världspremiär på Stockholms filmfestival onsdag, 12 november, kl 18.00.

Filmen har biopremiär 23 januari 2015. Distributör: NonStop Entertainment.

Om Stockholms filmfestivals Långfilmstipendium

Stipendiet syftar till att uppmuntra ny svensk regitalang och lyfta kvinnliga regissörer. Initiativtagare till stipendiet är Stockholms filmfestival med Telia

som huvudfinansiär och med produktionsstöd av Svenska Filminstitutet, Europa Sound and Vision, Dagsljus och SVT. Den färdiga filmen har världspremiär på Stockholms filmfestival, distribueras i alla fönster av NonStop Entertainment i hela Norden och Baltikum. Redan 14 dagar efter svensk biopremiär kommer filmen att finnas tillgänglig i Telias Videobutik.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta:

Sofia Dahlén, NonStop Entertainment

sofia@etpr.se 0735 - 40 52 47

För information om Långfilmstipendiet, kontakta:

Christel Lindgren, Stockholms filmfestival

press@stockholmfilmfestival.se, 0735 – 19 47 13

Stockholms 25:e internationella filmfestival 5-16 november 2014

Stockholms internationella filmfestival startade 1990 och är idag en av Europas främsta filmfestivaler. Under festivalen visar vi 201 filmer från mer än 60 länder. Vi arrangerar också exklusiva förhandsvisningar året om, Stockholms film-festival Sommarbio i augusti och Stockholms filmfestival Junior som äger rum den 13-18 april 2015.