Äntligen klart - efterlängtad bagagehantering i Nynäshamns Hamn

Tisdagen den 21 juni invigdes den ombyggda Nynäshamnsterminalen. Stockholms Hamnars styrelseordförande Helena Bonnier rullade igång det nya bagagebandet som innebär en ny och smidig lösning för passagerarna.

1,2 miljoner passagerare passerar årligen genom Nynäshamnsterminalen på väg till eller från Gotland med färja. Nu har terminalen byggts om för att bagagehanteringen ska bli modern och smidig. De ankommande passagerarna hämtar sina väskor på ett rullband inne i terminalen istället för som tidigare behöva gå ut och hämta bagaget på vagnar utanför.

– Jag är glad att den efterlängtade ombyggnaden äntligen är klar, säger Stockholms Hamnars styrelseordförande Helena Bonnier. Jag är övertygad att alla gotlandsresenärer, speciellt barnfamiljer, kommer att uppskatta bekvämligheten och smidigheten som rullband ger bagagehanteringen.

Så här fungerar den nya bagagehanteringen i Nynäshamnsterminalen:
Avresande passagerare går genom den nya terminalen fram till incheckningen.
Bagaget lastas på vagnar och rullas ombord, som tidigare.
Vid ankomst går man fram till det nya rullbandet inne i terminalen och hämtar bagaget för att sedan gå ut till bussar, taxibilar och pendeltåg.

Det blir också förbättringar för avresande passagerare som inte längre behöver korsa gatan i hamnområdet. Tillgängligheten har förbättrats med rulltrappa och hiss som förbinder våningsplanen samt med taktila mönster i golvbeläggningen.

Fakta om den nya terminalen i Nynäshamns Hamn:
Terminalen är totalt 1400 kvadratmeter i två plan.
Ombyggnaden startade hösten 2010.
Kostnaden uppgår till cirka 30 miljoner kronor.

Ann Sofie Bäck, PR-ansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 27 08, annsofie.back@stockholmshamnar.se

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En godshamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 633 mkr under 2010. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler. Läs mer på www.stockholmshamnar.se