Internationell hamnsatsning för ett rent och hållbart Östersjön

Idag samlades borgmästarna från Östersjöns huvudstäder i Stockholm för att fatta beslut om ett projekt som ska förbättra miljön i Östersjön. Syftet med projektet är att utveckla, samverka och tillsammans arbeta för konkreta insatser som ska skapa en förbättrad östersjömiljö. Borgmästarna enades om att gemensamt satsa på; elanslutning av fartyg i hamn, mottagning av svart- och gråvatten samt att skapa ett gemensamt system för avfallshantering från fartyg.

Projektet som befinner sig under uppbyggnad har arbetsnamnet Sustainable Baltic - Ports Initiative och leds av Stockholms Hamnar. Projektet förväntas starta under 2010. – Jag nöjd med att vi än en gång kan bekräfta att vi är en världsledande hamn på miljöområdet. Detta samarbete mellan städerna i östersjöregionen visar att det finns ett samförstånd kring miljöfrågor. Vårt hamninitiativ ligger tydligt i linje med EU:s östersjöstrategi som syftar till att skapa förutsättningar för en långsiktigt hållbar och konkurrenskraftig östersjöregion, säger Ulla Hamilton (m), Stockholms miljö- och trafikborgarråd, ordförande för Baltic Metropoles och ordförande i Stockholms Hamn AB. – För oss är det naturligtvis glädjande att företrädare från de viktigaste städerna i östersjöregionen ställer sig bakom vårt initiativ. Vi ser projektet som en naturlig utveckling av det samarbete kring elanslutning och svart- och gråvatten vi ingick i tillsammans med Helsingfors hamn tidigare i höstas, säger Stockholms Hamnars miljöchef Gun Rudeberg.