Rekordmånga passagerare via Stockholms Hamnar

Över 12 miljoner passagerare reste via Stockholms Hamnar under 2010, vilket innebär att ett nytt rekord noterades. Allra mest ökade resandet till och från Baltikum.

Under 2010 reste rekordmånga, 12 170 391, passagerare via Stockholms Hamnars tre hamnar i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn till Finland, Estland, Lettland, Polen, Gotland samt med internationella kryssningar.

– Med över 12 miljoner passagerare stärker Stockholms Hamnar sin position som Östersjöns största mötesplats. Det är mycket tack vare att våra rederikunder ständigt utvecklar sina kunderbjudanden på ett attraktivt sätt och att vi har många spännande destinationer som vi har så höga passagerartal, säger Henrik Widerståhl, tf vd Stockholms Hamnar.

De destinationer som ökade mest är Riga som gick upp med 16 procent och Tallinn som ökade med sju procent.

Färjepassagerarna bidrar med 5,1 miljarder kronor i Stockholms län. De ger också upphov till cirka 4 200 årssysselsatta och fyller sju hotell i Stockholmsregionen varje dag året runt. Det motsvarar cirka 22 procent av Stockholms läns totala besöksnäringsomsättning.

Camilla Strümpel, kommunikationschef Stockholms Hamnar, 070-770 27 45,
camilla.strumpel@stockholmshamnar.se

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En ny container- och rorohamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 656 mkr under 2009. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler.

Använd vår kartfunktion och se inneliggande fartyg och mycket mer på www.stockholmshamnar.se