Stockholms Hamnar och HPH undertecknar avtal om att utveckla containerhamn

17 december 2008 – Stockholm, Sverige och Hong Kong

Stockholms Hamnar och Hutchison Port Holdings (HPH) undertecknade idag ett koncessionsavtal som ger HPH rätt att driva containerterminalen i Frihamnen i Stockholm från den 1 mars 2009. Avtalet öppnar också möjligheter för HPH att utveckla ny containerverksamhet i Stockholm-Nynäshamn, Norvikudden, ungefär 60 kilometer söder om Stockholm.

Stockholms stad, Stockholms Hamnar och HPH höll en gemensam presskonferens i Stockholm där undertecknandet av avtalet offentliggjordes.

Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholms Hamnar, talade vid presskonferensen: ”Vi välkomnar HPH, världens ledande hamnföretag, till Stockholms Hamnar. HPH:s långsiktiga engagemang för att utveckla containerverksamheten i Stockholm-Nynäshamn, Norvikudden kommer att stärka vår kapacitet i Östersjöregionen. Vi anser att en hamn av världsklass kommer att hjälpa till att integrera andra tjänster och skapa ett omfattande logistiskt nätverk för ett effektivt godsflöde i Stockholmsregionen.”

John Meredith, koncernchef för HPH, sade angående koncessionsavtalet: ”HPH är mycket nöjda med att delta i Stockholms Hamnars utvecklingsplan. Det stöder vår strategi att öka vår närvaro på växande marknader, särskilt de med så stor geografisk betydelse som Stockholm och Nynäshamn. Med ett omfattande internationellt nätverk av hamnar och expertkunskaper om containeranläggningar kommer vi att förbättra Stockholms Hamnars konkurrenskraft i Östersjöregionen och ge våra kunder mervärdestjänster.”

”HPH är ledande inom hamnverksamhet och logistiktjänster. Dagens avtal kommer att stärka Stockholms Hamnars position på marknaden. Nästa utmaning för Stockholms Hamnar är att utveckla Stockholm-Nynäshamn, Norvikudden, där HPH:s långa erfarenhet av drift av mycket stora hamnar kommer att vara en stor tillgång”, sade Christel Wiman, vd Stockholms Hamnar.

Det 25-åriga avtalet ger HPH driftsrättigheter för en ny containerterminal i Stockholm-Nynäshamn, Norvikudden. Terminalen täcker ett område på 25 hektar och kommer att byggas i tre faser med en kajlängd på 800 meter och ett djup på 15 meter. Den nya terminalen förväntas tas i drift 2012.