Stockholms Hamnar offentliggör val av ny terminalbyggnad i Värtahamnen

Arkitektfirmaet C. F. Møller/Berg Arkitektkontor har tagit fram förslaget som blev utvalt i upphandlingen av en ny terminalbyggnad i Värtahamnen. Terminalen blir ett landmärke för den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden och ett lyft för Värtapiren och passagerarna.

Upphandlingen av arkitekter för en ny terminalbyggnad i Värtahamnen är klar. Arkitektfirmaet C. F. Møller/Berg Arkitektkontor blev utvalda. Värderingsprocessen är utförd med bedömningskriterier av en utvärderingsgrupp från Stockholms Hamnar med interna och externa experter. Stadsbyggnadskontoret har varit delaktiga i processen och involverade i beslutet.

– Norra Djurgårdsstaden är ett unikt stadsutvecklingsprojekt med tuffa miljökrav. Bostäder, kontor och hamnverksamhet ska samsas samtidigt som växthusgasutsläppen ska vara betydligt lägre där än för staden i övrigt. Norra Djurgårdsstaden är nästa generation av hållbar stadsutveckling och följer det internationellt uppmärksammade Hammarby Sjöstad. Det vinnande förslaget möter de speciella krav som måste ställas på en terminal i detta område, säger Ulla Hamilton, styrelseordförande Stockholms Hamnar samt Miljö- och trafikborgarråd (M).

– Förslaget är en hyllning till Stockholms blå pulsåder. Byggnadens utformning är skapad med utgångspunkt i hamnens karaktäristiska särdrag med storskalighet och fartyg. Men viktigast är dock att terminalen genom sin utformning och placering i området integrerar hamnen med den omgivande stadsmiljön på ett naturligt sätt för både passagerare och stockholmare säger Mads Mandrup arkitekt och partner på Arkitektfirmaet C. F. Møller/Berg Arkitektkontor.

Norra Djurgårdsstaden är ett av de stora stadstutvecklingsprojekten i Stockholm, där stad och hamn utvecklas sida vid sida. Ett av de första stegen i detta projekt är att bygga ut Värtapiren, vilket kan påbörjas så fort alla tillstånd är klara. Utbyggnaden omfattar totalt 84 000 kvm ny mark där bland annat Stockholms Hamnar bygger en modern och ändamålsenlig terminalbyggnad.

Bilder och information från presskonferensen finns på Stockholm Hamnars press-sida:

Kontakta oss gärna
Ingrid Hansson, PR-ansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 27 19, ingrid.hansson@stockholmshamnar.se

Presskontakt för Ulla Hamilton, 08-676 81 80

Mads Mandrup, Arkitekt och partner Arkitektfirmaet C. F. Møller/Berg Arkitektkontor, +45 2965 1123, mmh@cfmoller.com

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En ny container- och rorohamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 656 mkr under 2009. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler.
Använd vår kartfunktion och se inneliggande fartyg och mycket mer på www.stockholmshamnar.se