Stockholms Hamnar öppnar nytt kryssningscenter i Stora Tullhuset

Idag, onsdagen den 1 juni 2011, invigdes Stockholm Cruise Center Stadsgården, Stockholms Hamnars nya kryssningscenter i Stora Tullhuset. Här får kryssningspassagerare en trevlig plats att vara på före ombordstigning.

Stockholms Hamnars styrelseordförande Helena Bonnier klippte bandet och hälsade samtidigt rederiet Happy Cruises med fartyget Gemini välkomna till sitt första besök i Stockholm. Kapten Luksa Plekas tog emot Stockholms Hamnars välkomstplakett.

– De internationella kryssningsresenärerna är mycket viktiga för Stockholm, säger Helena Bonnier. Vi vill erbjuda resenärerna ett Stockholm i världsklass.

Stockholm Cruise Center Stadsgården är en terminal där kryssningspassagerarna kan vänta på sightseeingtransporter eller ombordstigning. Dessutom används lokalerna för bagagehantering i samband med anlöpen.

– Kryssningsnäringen i Stockholm utvecklas kraftfullt och Stockholms Hamnar arbetar på olika sätt för att möta efterfrågan på service, säger Henrik Widerståhl, vice VD och marknadschef Stockholms Hamnar. I Stora Tullhuset har stora flöden av gods bytts ut mot stora flöden av många människor.

Totalt besöker 265 kryssningsfartyg Stockholm under säsongen 2011, vilket blir cirka 12 anlöp per vecka. Fartygen lägger till vid Stockholms Hamnars kajer vid Stadsgårdshamnen, Skeppsbron samt i Frihamnen.

Kontakta oss gärna
Ann Sofie Bäck, PR-ansvarig Stockholms Hamnar, 070-770 27 08, annsofie.back@stockholmshamnar.se

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En godshamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 633 mkr under 2010. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler. Läs mer på www.stockholmshamnar.se